Wdrożenie nowego rozkładu jazdy od 9 grudnia 2012 roku to kolejny krok w rozwoju spółki Koleje Wielkopolskie. Działalność przewozową spółka rozpoczęła w czerwcu 2011 roku. Przewoźnik realizuje przewozy na liniach trakcji spalinowej popularnie zwanymi „autobusami szynowymi”.
Pojazdy te ze względu na swoje parametry są odpowiednim taborem dla tego rodzaju linii kolejowych. Ale nie sam pojazd - jego sprawność wpływa na wzrost zainteresowania tym rodzajem środka publicznego transportu zbiorowego, bardzo ważna jest infrastruktura torowa. Samorząd województwa wielkopolskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego finansował rewitalizację odcinków linii kolejowej z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna. Efekty tych działań już są widoczne– z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba przewiezionych osób.
Samorząd województwa wielkopolskiego zleca Kolejom Wielkopolskim od nowego rozkładu jazdy pociągów kolejne zadanie, jakim jest wykonywanie przewozów na zelektryfikowanych odcinkach linii. Spółka obecnie jest w końcowej fazie przygotowań do obsługi odcinków linii kolejowej E 20: Zbąszynek – Poznań i Poznań – Konin – Kutno.
Przewozy realizowane będą przy wykorzystaniu pojazdów kolejowych, których właścicielem jest samorząd województwa wielkopolskiego, a będą to nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne EN 76 („ELF”), zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN 57 oraz elektryczne zespoły trakcyjne EN 57 – sukcesywnie modernizowane.