Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Wielkopolskie: Drogowcy powinni współfinansować remonty przejazdów kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
15-02-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Wielkopolskie: Drogowcy powinni współfinansować remonty przejazdów kolejowych
- Na dzień obecny całokształt zadań związanych z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami. W naszej ocenie jest to sytuacja niekorzystna dla całej branży kolejowej – napisał w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” prezes spółki Koleje Wielkopolskie Włodzimierz Wilkanowicz.

- Od chwili rozpoczęcia działalności 1 czerwca 2011 roku do końca roku ubiegłego pojazdy i pracownicy Spółki Koleje Wielkopolskie uczestniczyli w 3 wypadkach na przejazdach kolejowych, z czego jeden komisja kolejowa zakwalifikowała jako poważny wypadek kategorii A21. W wyniku wskazanych wypadków na przejazdach zginęły 2 osoby. Nie odnotowano osób rannych. Straty finansowe spółki w wyniku tych zdarzeń wyniosły ponad 345 tys. zł – zaznaczył prezes Kolei Wielkopolskich. - Wizerunek spółki ucierpiał poprzez sam fakt wystąpienia wypadku (utrata zaufania do transportu kolejowego jako bezpiecznego środka transportu) oraz wskutek opóźnień pociągów uczestniczących w zdarzeniach, które łącznie wyniosły 270 minut – dodał prezes Kolei Wielkopolskich. Włodzimierz Wilkanowicz dodał, że żaden z wypadków nie był spowodowany niewłaściwym stanem infrastruktury, niewłaściwym utrzymaniem lub osygnalizowaniem przejazdu, niewłaściwym stanem czy osygnalizowaniem pociągu. Nie było też żadnego błędu pracownika Kolei Wielkopolskich lub zarządcy infrastruktury. - We wszystkich przypadkach przyczyną wypadku było niezachowanie należytej ostrożności przez użytkowników pojazdów drogowych podczas zbliżania się do przejazdu i nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi kolejowemu. Wszystkie wypadki kolejowe wydarzyły się na przejazdach kategorii D – mówi prezes Wilkanowicz.

Szef Kolei Wielkopolskich uważa, że ważna w kwestii uczulania kierowców na zachowanie szczególnych zasad bezpieczeństwa w rejonie przejazdów kolejowych jest kampania społeczna „Zatrzymaj się i żyj”. - W naszej ocenie kampania jest pożyteczna, jednak w ostatnim czasie nie jest zauważalna w mediach, szczególnie lokalnych, co może ograniczać jej skuteczność. Ponadto skutki kampanii są trudno weryfikowalne, tzn. trudno stwierdzić o ile zmniejszyłoby się bezpieczeństwo na przejazdach, tj. o ile wzrosłaby wypadkowość, gdyby kampanię zaniechano. Odnoszenie sytuacji bieżącej w zakresie wypadków do stanu poziomu bezpieczeństwa na przejazdach
w okresie przed rozpoczęciem kampanii jest nieprzekonujące – zaznaczył prezes.

- Na dzień obecny całokształt zadań związanych z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku – w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy do zarządcy infrastruktury na mocy art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r o drogach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2007 nr 19 poz. 115, z późn. zm.). W naszej ocenie jest to sytuacja niekorzystna dla całej branży kolejowej, gdyż część kosztów funkcjonowania transportu drogowego została przeniesiona na zarządcę infrastruktury kolejowej, a poprzez zapisy „Regulaminu przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych” - na przewoźników kolejowych w postaci podwyższonej stawki jednostkowej za udostępnienie infrastruktury kolejowej.

Prezes dodał, że Koleje Wielkopolskie za jeden z celów swojej działalności uznają konkurowanie z pasażerskim transportem drogowym, między innymi poprzez wpływanie na ograniczenie negatywnych zjawisk związanych z przewozami kolejowymi. - Opisana wyżej sytuacja stanowi w naszej ocenie przykład  finansowania transportu drogowego przez transport kolejowy. Dlatego też celowym wydaje się wprowadzenie zapisów nakładających obowiązek współfinansowania inwestycji w obrębie przejazdów kolejowych przez administratorów dróg.  Zdajemy sobie sprawę, że taki zapis jednocześnie bez szczegółowego określenia mechanizmów gromadzenia i wydatkowania środków mógłby spowodować spowolnienie inwestycji – podsumował prezes Wilkanowicz.
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie przewiozły 100 milionów pasażerów!

Pasażer

Koleje Wielkopolskie przewiozły 100 milionów pasażerów!

Redakcja/inf. pras. 29 kwietnia 2023

KW: Zakupy piętrowego taboru muszą jeszcze chwilę poczekać

Tabor i technika

2022 rok rekordowy dla Kolei Wielkopolskich

Pasażer

2022 rok rekordowy dla Kolei Wielkopolskich

Jakub Rösler 20 stycznia 2023

Koleje Wielkopolskie: Paliwo drożeje – wybierz koleje

Pasażer

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie przewiozły 100 milionów pasażerów!

Pasażer

Koleje Wielkopolskie przewiozły 100 milionów pasażerów!

Redakcja/inf. pras. 29 kwietnia 2023

KW: Zakupy piętrowego taboru muszą jeszcze chwilę poczekać

Tabor i technika

2022 rok rekordowy dla Kolei Wielkopolskich

Pasażer

2022 rok rekordowy dla Kolei Wielkopolskich

Jakub Rösler 20 stycznia 2023

Koleje Wielkopolskie: Paliwo drożeje – wybierz koleje

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5