Od 9 grudnia Koleje Śląskie będą obsługiwały wszystkie regionalne połączenia kolejowe w województwie śląskim. Jak poinformował przewoźnik, właśnie zakończono prace nad rozkładem jazdy pociągów. Zgodnie z nowym rozkładem jazdy Koleje Śląskie będą uruchomiać dziennie 629 pociągów.
Według informacji podanych przez Koleje Śląskie, obecnie w województwie uruchamianych jest 480 pociągów dziennie. - Koleje Śląskie obsłużą wszystkie linie, których stan techniczny pozwala na prowadzenie przewozów pasażerskich bez zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów i sprawności taboru. Pasażerowie będą mieli możliwość podróżowania na terenie całego województwa śląskiego na podstawie jednej taryfy. Koleje Śląskie wprowadzą do niej bilety strefowe, sieciowe, dobowe imienne oraz miesięczne, kwartalne imienne i na okaziciela – zapewnia rzecznik przewoźnika Adam Warzecha.
- Na głównych liniach pociągi będą kursowały w takcie (czyli w stałych odstępach czasowych). Na linii Gliwice-Częstochowa przybędzie pociągów przyspieszonych. Na tej trasie 30 minutowy takt obejmie odcinek Katowice-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Pojawią się też pociągi łączące skrajne części województwa m.in. Racibórz-Częstochowa (przez Rybnik) i Zwardoń-Żywiec-Częstochowa. Więcej pociągów pojawi się na linii Katowice-Bielsko-Biała. Uruchomionych na niej zostanie więcej pociągów, kursujących co 30 minut w godzinach szczytu i co godzinę poza nimi. Trasę Katowice–Zwardoń obsłuży 14 pociągów (o 2 więcej niż obecnie) – informują Koleje Śląskie.
Rozwiązany problem połączeń „stykowych”
W Zwardoniu 4 pociągi zostaną skomunikowane z pociągami na Słowację. Co godzinę będą kursowały pociągi na linii Katowice-Rybnik. Połączenia Cieszyn-Czechowice-Dziedzice oraz Częstochowa-Lubliniec będzie obsługiwać 7 par pociągów, w miejsce obecnie (odpowiednio) - 1 i 2 par.
Uzgodniono też obsługę połączeń stykowych z województwami ościennymi. Koleje Śląskie obsłużą odcinki: Częstochowa-Radomsko, Kędzierzyn Koźle-Gliwice, Racibórz-Kędzierzyn Koźle, Gliwice-Strzelce Opolskie, Czechowice Dziedzice-Oświęcim Katowice, Bielsko Biała-Wadowice, Częstochowa-Kielce, Częstochowa-Żelisławice, Częstochowa-Włoszczowa, Sosnowiec/Katowice–Sławków i Tarnowskie Góry-Krzepice. Natomiast Przewozy Regionalne obsłużą połączenia: Katowice-Kraków, Lubliniec-Kluczbork, Wieluń-Krzepice, Częstochowa-Kielce, Częstochowa-Zduńska Wola i Częstochowa-Koluszki.
Co z taborem?
Wciąż nie wiadomo, co z taborem dla Kolei Śląskich. Na chwilę obecną Koleje Śląskie mają 5 trzyczłonowych pociągów EN57AKŚ. Korzystają także z czterech EN75 Flirt, dziewięciu EN76 Elf i dwóch EN57KM należących do województwa śląskiego. Od 9 grudnia stan przewoźnika wzbogacą dwa pociągi EN71, które zmodernizuje Newag, i dwa autobusy szynowe SA109 (produkcji Kolzamu). Województwo śląskie ogłosiło jeszcze przetargi na dostawę jednego pociągu EN57AKŚ, oraz dostawę jednego nowego pociągu elektrycznego. Natomiast Koleje Śląskie podpisały umowę z Pesą na dostawę 6 Elfów, ale mają one dotrzeć do spółki pod koniec grudnia i pod koniec lutego.
W sumie daje to jednak tylko 32 pociągi. Przetarg na dostawę 36 używanych pociągów spalinowych nie udał się, a przetargu na dzierżawę 15 składów wagonowych jeszcze nie ogłoszono. Ile taboru potrzebuje przewoźnik? Przewozy Regionalne korzystają z ok. stu ze 150 ezt EN57 będących na stanie śląskiego zakładu PR. - W dni robocze do obsługi przewozów pasażerskich w regionie Koleje Śląskie będą wykorzystywały 56 składów, w tym 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). W dni wolne od pracy ilość wykorzystywanego taboru będzie mniejsza – czytamy w komunikacie prasowym Kolei Śląskich.
Szczegóły dotyczące rozkładu jazdy pociągów 2012/13 na poszczególnych liniach oraz nowa taryfa zostaną opublikowane pod koniec października.