Wznowienie ruchu transgranicznego przez Cieszyn i Chałupki, a także przywrócenie kursowania pociągów na trasach Częstochowa – Lubliniec i Wodzisław – Chałupki. To najważniejsze zmiany w ofercie Kolei Śląskich, jakie wejdą w życie w grudniu wraz z wprowadzeniem rozkładu 2015/16. Jak informują władze woj. śląskiego, niepewna jest w tym momencie przyszłość „stykowego” połączenia Czechowic-Dziedzic z Oświęcimiem.
Jak poinformował Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego, wznowiony zostanie ruch regionalny na odcinkach Częstochowa – Lubliniec i Wodzisław Śląski – Chałupki (kończy się obecnie modernizacja trasy Rybnik – Wodzisław – Chałupki), gdzie kursować będzie po 6 par pociągów na dobę. Większość pociągów do i z Chałupek będzie kursować w bezpośredniej relacji do i z Katowic.
Do Bohumina wjadą Polacy, do Cieszyna – Czesi
Część pociągów rozpoczynających i kończących bieg w Chałupkach (zarówno od strony Wodzisławia jak i Raciborza) zostanie przez Koleje Śląskie wydłużona do Bohumina. – Zarówno w relacji Katowice – Rybnik – Chałupki – Bohumin, jak i w relacji Racibórz – Chałupki – Bohumin uruchomione zostaną po 2 pary pociągów, czyli w sumie 4 pary pociągów – informuje „RK” Michał Wawrzaszek, rzecznik KŚ.
Połączenie do Bohumina będzie obsługiwane przez KŚ, natomiast przewozy transgraniczne do Cieszyna, również reaktywowane po kilku latach uruchomią, w porozumieniu z samorządem woj. śląskiego, Koleje Czeskie. Będzie to 6 par pociągów w relacji Cieszyn – Frydek-Mistek.
Więcej pociągów na głównych trasach KŚ, więcej pociągów przyśpieszonych
Inne zmiany, jakie zajdą w ofercie KŚ od połowy grudnia to:
• Na trasie Częstochowa – Katowice – Gliwice: oprócz jednej godzinnej przerwy (między 10:15 i 11:15) pociągi na odcinku Katowice – Gliwice będą kursować co pół godziny przez cały dzień (do godz. 19:00, później będzie mieć miejsce cykl godzinny). Zwiększono również liczbę połączeń na odcinku od Katowic w stronę Zawiercia i Częstochowy, a jeden z pociągów przyśpieszonych z/do Częstochowy będzie kursował bezpośrednio do/z Gliwic (drugi przyśpieszony, tak jak dotychczas, pojedzie do/z Żywca);
• Na trasie Katowice – Bielsko-Biała: w dni robocze w popołudniowym szczycie uruchomiony zostanie trzeci pociąg przyśpieszony;
• Na trasie Katowice – Tychy Lodowisko: poza szczytem, cykl na tej trasie będzie 60-minutowy (w szczycie: 30-minutowy), dzięki dodaniu nowej pary pociągów po godzinie 21:00;
• Na trasie Katowice – Rybnik – Racibórz/Chałupki: oprócz wspomnianej wyżej reaktywacji połączeń na odcinku Wodzisław – Chałupki – Bohumin, zwiększono też liczbę pociągów na odcinku Katowice – Rybnik – Racibórz. Nowością będzie również pociąg z Chałupek do Katowic i z powrotem, który na odcinku Rybnik – Katowice będzie przyśpieszony (przyjedzie do Katowic na godz. 7:00, wyjedzie z Katowic przed godz. 16:00);
• Na trasie Katowice – Wisła Głębce: liczba codziennych połączeń zwiększy się do 6 par na dobę. W dni wolne uruchomiony zostanie dodatkowy pociąg przyśpieszony relacji Gliwice – Wisła Głębce i z powrotem (odjazd z Gliwic godz. 8:43, z Wisły godz. 15:42). Ponadto w dni robocze oferta uzupełniona zostanie o nową parę pociągów w środku dnia (odjazd z Katowic i Wisły ok. godz. 11:00);
• Na trasie Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn. W dni robocze dołożona zostanie szósta 6 para pociągów, która będzie kursować w porannym szczycie.
Trwają rozmowy ws. połączeń do Oświęcimia
W zakresie obsługi połączeń stykowych z woj. małopolskim, obsługiwanych przez KŚ, czyli tras Katowice – Oświęcim i Czechowice-Dziedzice – Oświęcim, Michał Wawrzaszek informuje, że nie jest jeszcze wyjaśniona kwestia kursowania pociągów na tym drugim odcinku. – Trwają ustalenia Kolei Śląskich oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego dotyczące organizacji przewozów na tej linii – mówi Wawrzaszek.
Jeśli chodzi o połączenia stykowe obsługiwane przez Przewozy Regionalne, to poprawi się oferta na trasie Bielsko-Biała – Wadowice. Dzięki rozszerzeniu terminów kursowania (do codziennego) pociągu „studenckiego” uzyskano 6 par połączeń kursujących w dni robocze (5 w dni wolne), z czego 4 pary pociągów są bezpośrednimi połączeniami do i z Krakowa. Poza tym, jak już informowaliśmy, do 3 par w dobie ma zostać zmniejszona liczba pociągów Katowice – Sławków – Sędziszów. Jest to decyzja władz woj. małopolskiego: trasa ta przebiega przez teren trzech województw (śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego), jednak na terenie woj. małopolskiego leży jego najdłuższy odcinek.
Michał Wawrzaszek informuje również, że w przypadku kolejnego stykowego odcinka, Żywiec – Sucha Beskidzka, władze woj. małopolskiego w najbliższym czasie mają przedstawić „ofertę turystyczną”.