PKP Intercity zastanawia się nad wykorzystaniem posiadanych przez siebie elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Obecnie spółka zastanawia się także nad zbyciem pojazdów. Zainteresowanie nimi w przeszłości podkreślały już Koleje Dolnośląskie.
Z 14 posiadanych ED74 tylko kilka wyjeżdża na trasy. Siedem czteroczłonowych pojazdów oczekuje na naprawy poziomu P4. PKP Intercity nie wykonuje ich jednak, a jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest trudność w znalezieniu zastosowania dla taboru tego rodzaju w PKP Intercity. Koncepcyjnie są to bowiem ezt przystosowane do pokonywania odległości do 150 kilometrów. Nadawały by się również do ruchu aglomeracyjnego, jednak PKP Intercity nie uruchamia takich połączeń, z wyjątkiem linii Warszawa – Łódź.
Obecnie PKP Intercity zastanawia się nad sprzedażą ezt–ów do przewoźnika, który zrobiłby z nich większy użytek. Takich, stosunkowo nowych (pociągi zostały wyprodukowane w 2007 roku) ezt poszukują głównie samorządowi przewoźnicy regionalni, np. Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, czy Koleje Wielkopolskie. Ten pierwszy przewoźnik pytał już PKP Intercity o ED74.
– O ED74 pytaliśmy PKP Intercity już w zeszłym roku. Dostaliśmy wówczas odpowiedź, że wszystkie te stosunkowo nowoczesne ezt są spółce potrzebne – powiedział Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Nowy prezes PKP Intercity, Jacek Leonkiewicz, deklaruje jednak chęć pozbycia się tych pociągów. Wpływ na to mają m.in. zakupy 40 nowych ezt (Flirty i Darty) lepiej dostosowanych do profilu działalności firmy.
– Jeśli dostaniemy oficjalne potwierdzenie tej informacji, z pewnością przyjrzymy się ofercie. Nasi pasażerowie z pewnością woleliby jeździć „edytami” niż EN57. Tabor wielkości ED74 przydałby się nam, chociaż za chwile dotrą do nas kolejne Impulsy z Newagu, przy analizowaniu ewentualnej oferty będziemy więc bardziej wybredni, tym bardziej, że ED74 wymagają napraw P4 – powiedział prezes Piotr Rachwalski.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
