Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kolej w Planie transportowym województwa podlaskiego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
11-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kolej w Planie transportowym województwa podlaskiego
Rafał Jasiński
Pod koniec 2013 r. radni Sejmiku Województwa Podlaskiego uchwalili plan transportowy, który zaczął obowiązywać od ubiegłego roku. Zawiera on postulaty zmian w sieci połączeń regionalnych, jednak nie należy spodziewać się większej liczby pociągów. Zdecydowanie większy udział w obsłudze połączeń o charakterze użyteczności publicznej mają realizować przewoźnicy drogowi.

W województwie podlaskim obecnie kolejowy ruch regionalny realizowany jest na 7 odcinkach sieci, w tym na dwóch trasach łączących region z sąsiadami. Liczba par pociągów na poszczególnych odcinkach oscyluje między 2 (Białystok – Czeremcha, Białystok – Kuźnica Białostocka) a 7 parami (Białystok – Łapy – Szepietowo), z tym, że nie wszystkie składy kursują codziennie. Stąd, jak wynika z badań, których wyniki przedstawiono w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Podlaskiego, podstawową bolączką korzystających z transportu kolejowego jest niska częstotliwość kursowania pociągów. Inną problemem jest zatłoczenie składów, co w świetle przedstawionego ilostanu taboru do obsługi połączeń regionalnych (w dokumencie wskazano 37 jednostek – 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 11 szynobusów) jest bardzo zastanawiające. Natomiast pozytywne oceny zebrała punktualność kursowania pociągów, szybkość podróży, czystość taboru, dostępność przystanków i wygodne przesiadki.

Obsługiwane odcinki

Sejmik Województwa Podlaskiego 29 listopada 2013 r. przyjął Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Podlaskiego. Obowiązujący od 2015 r. co do zasady dokument konserwuje obecny stan, przynajmniej w zakresie ilości połączeń uruchamianych na terenie województwa – zakłada nawet niewielkie zmniejszenie pracy eksploatacyjnej względem 2013 r. Z uwagi na wielkość zapotrzebowania na przewozy poszczególne odcinki linii kolejowych podzielono na sieć główną, sieć podstawową i sieć uzupełniającą. Połączenia na trasach, gdzie w obu kierunkach na dobę przemieszcza się minimum 500 pasażerów, zakwalifikowano do sieci głównej. Do obsługi takiego potoku w ciągu doby powinno kursować co najmniej 8 pociągów (w obu kierunkach). W przypadku połączeń na sieci podstawowej, gdzie w dobie korzysta od 100 do 500 pasażerów powinno być uruchamianych minimum 4 kursy w dobie. Na sieci uzupełniającej, gdzie w dobie liczba podróżnych nie przekracza 100 pasażerów, wskazano uruchomienie minimum 1 parę pociągów. Do sieci głównej zakwalifikowano odcinki z Białegostoku do Bielska Podlaskiego, Łap, Moniek i Sokółki. Na sieć podstawową składają się trasy Czyżew - Łapy, Grajewo – Mońki, odcinki Sokółki do Suwałk i Kuźnicy Białostockiej oraz ciąg Hajnówka - Czeremcha - Siemiatycze. Na sieć uzupełniającą składają się odcinki Bielsk Podlaski - Czeremcha i Hajnówka - Białowieża.

Przywracanie połączeń

W dokumencie zasygnalizowano możliwość obsługi odcinków sieci, które obecnie nie są obsługiwane pociągami regionalnymi. W ocenie autorów dokumentu, Biura Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe sp. j. Z Poznania, które przygotowało opracowanie „przy ścisłej współpracy” z Departamentem Infrastruktury i Ochrony Środowiska Województwa Podlaskiego w Białymstoku”, zakłada się przywrócenie połączeń na linii nr 6 do Małkini (w przypadku zawarcia porozumienia z województwem mazowieckim) lub do Czyżewa (w razie jego braku). W przypadku drugiej z wymienionych lokalizacji zdaniem autorów niezbędne jest wykonanie niezbędnych prac infrastrukturalnych. Wydłużenie połączeń po linii nr 6 może nastąpić kosztem liczby połączeń do Szepietowa. Zaplanowano uruchomienie dodatkowego połączenia Białystok – Czeremcha przez Hajnówkę. Od wykonania niezbędnych inwestycji przez zarządców (obecnie są to PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Starosta Hajnowski) linii kolejowej nr 52 odcinek Hajnówka – Białowieża warunkowane jest uruchomienie weekendowych połączeń pasażerskich do Białowieży. Wskazano również możliwość przywrócenia połączeń pasażerskich do Łomży. Jednak pociągiem z jednego z większych miast regionu będzie można dojechać do... stolicy kraju. Przywrócenie połączeń ma zatem nastąpić poprzez przedłużenie pociągów Kolei Mazowieckich, dojeżdżających obecnie do Ostrołęki. Jednak to, czy pociągi pasażerskie wrócą na linie nr 36 i 49 będzie zależało od porozumienia z samorządem Mazowsza. Autorzy postulują również łączenie relacji, dzięki temu mają pojawić się pociągi z Małkini/ Czyżewa do Sokółki oraz z Łap do Kuźnicy Białostockiej.

Integracja komunikacji publicznej

W Planie transportowym wskazano na potrzebę integracji różnych środków komunikacji zbiorowej, organizowanej przez samorząd województwa podlaskiego. W zakresie integracji taryfowej jako "niezbędne minimum" zarekomendowano integrację taryfową połączeń międzypowiatowych i komunikacji miejskiej Białegostoku. Jako pierwsza zintegrowana taryfa ma zacząć obowiązywać w pociągach regionalnych oraz w pojazdach komunikacji miejskiej Białegostoku.

Wskazano również na potrzebę przygotowania węzłów przesiadkowych. Wraz z węzłami wskazanymi w krajowym planie transportowym w województwie podlaskim powinno ich być 16. Obejmą one pociągi pasażerskie (jeśli do danego miasta te dojeżdżają), komunikację autobusową (połączenia użyteczności publicznej organizowane przez samorządy różnych szczebli oraz przewozy komercyjne), transport samochodowy i ruch rowerowy.

Zmiany powinny również nastąpić kierunku poprawy informacji pasażerskiej. Przykładowo postulowane jest wprowadzenie zintegrowanej dynamicznej informacji o usługach transportu miejskiego i regionalnego na głównych dworcach kolejowym i autobusowym w Białymstoku oraz w Internecie. Wskazano również na potrzebę oznakowania logiem pojazdów świadczących przewozy użyteczności publicznej, a w dalszej kolejności ujednolicenie ich barw.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5