Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kolej Plus: Infrastruktura konieczna dla rozwoju

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
31-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kolej Plus: Infrastruktura konieczna dla rozwoju
Fot. PKP Cargo
Program Kolej+ poprawi wskaźnik mobilności społecznej, przyczyniając się do wyrównania szans między mieszkańcami różnych regionów – uznali uczestnicy debaty na II Kongresie Rozwoju Kolei. Aby połączenia na reaktywowanych i nowych liniach cieszyły się powodzeniem, muszą być jednak odpowiednio częste i zintegrowane z innymi środkami transportu.

Bittel: Perspektywa musi być dłuższa, niż kadencja

– Kolej pasażerska i towarowa jest generatorem rozwoju. Dogęszczenie sieci kolejowej do standardu „Polski A” to odpowiedź na potrzeby rozwojowe – podkreślił sekretarz stanu i pełnomocnik rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. W jego ocenie realizowany już plan zaprzestania likwidacji linii kolejowych i rozpoczęcia budowy nowych odcinków to także sposób przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. – Sfera publiczna powinna odgrywać ważną rolę także w przypadku innych form mobilności, w tym drogowej – zastrzegł. Zdaniem Bittela powinno się wykorzystywać kolej jako szkielet dla systemu regionalnych linii autobusowych. Za dobry przykład takiego rozwiązania uznał system uruchomiony w województwie łódzkim.

Według przedstawiciela MI realizacja programu Kolej+ wymaga od samorządowców stworzenia wieloletniej wizji sieci transportu publicznego. – Musimy przełamać myślenie „nie da się”. Potrzeba „odkadencyjnienia” myślenia o infrastrukturze – wzywał pełnomocnik. Alternatywą jest ograniczanie oferty przewozowej, zamykanie linii czy wycinanie bocznic – mechanizm łatwy i samonapędzający się, którego negatywne skutki są jednak po latach trudne do odwrócenia.

Sobczak: 6,6 mld zł budżetu, w marcu nabór wniosków

Związane z programem Kolej+ konkrety przypomniał członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Robert Sobczak. – Na realizację przygotowany jest budżet w wysokości 6,6 mld zł. Nabór powinien zostać uruchomiony w marcu – zadeklarował. Choć jego realizacja dopiero się zaczyna, zarządca infrastruktury liczy na uzyskanie wymiernych efektów w ciągu kilku lat. – Do 2028 r. chcemy przywrócić połączenia kolejowe do kolejnych miejscowości w kraju, a tam, gdzie to potrzebne, wybudować nowe linie – stwierdził. Jak dodał, spółka liczy na poważne i partnerskie podejście ze strony samorządów.

Na razie w nadrabianiu historycznych, mających korzenie jeszcze w okresie zaborów zaległości pomagają inwestycje będące częścią Krajowego Programu Kolejowego. – W 1918 r. Polska odziedziczyła trzy zamknięte zbiory infrastruktury kolejowej, które potem z różnym skutkiem jej władze usiłowały łączyć w całość. W dodatku wiele tysięcy kilometrów sieci zamknięto po rozpoczęciu transformacji w 1989 r. KPK pozwala nam odrobić te straty, przynajmniej w zakresie głównych szlaków kolejowych – stwierdził przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.. W Polsce Wschodniej spółka realizuje projekty o łącznej wartości ok. 20 mld zł. – Efekty modernizacji będą odczuwalne przez długie lata. Elektryfikujemy odcinki dotychczas pozbawione sieci trakcyjnej. W kolejnej perspektywie, do 2027 r., chcemy realizować kolejne modernizacje w całym kraju, w tym na Wschodzie, gdzie sieć pozostawia wciąż wiele do życzenia. Przygotowujemy projekty na ponad 40 mld zł. W przyszłym roku będą one gotowe do uruchomienia – zapewnił Sobczak.

Golubiewski: Czym dojechać na dworzec?

– Nasza rola to przede wszystkim dworce kolejowe – zadeklarował członek zarządu PKP S.A. Krzysztof Golubiewski. To właśnie one są miejscem pierwszego kontaktu pasażera z koleją. PKP S.A. prowadzi największy w historii program ich modernizacji. Obejmuje on blisko 200 obiektów, z których ok. połowa jest zabytkami. – W małych miejscowościach dworzec odgrywa rolę miastotwórczą, jest oknem na świat. Przywrócenie ruchu pasażerskiego jest w takich ośrodkach świętem. Miasta, które demograficznie ubożały przez lata odcięcia od komunikacji, odzyskują kontakt ze światem – podkreślał rolę inwestycji dworcowych Krzysztof Golubiewski.

Aby ułatwić dojazd do pociągu, PKP S.A. stara się tworzyć przy dworcach węzły multimodalne z komunikacją miejską, ale także z parkingami. – Przewidujemy, że w „pierwszej mili” będzie rosła rola rowerów. Chcemy też łączyć z ofertą kolei inne usługi, takie jak wypożyczanie samochodów elektrycznych – zapowiedział członek zarządu spółki. PKP S.A. wiąże z programem Kolej+ duże nadzieje. – Przez pierwszy okres transformacji zrobiono wiele, by wyrównać standard Polski A i B, ale w niewłaściwą stronę, demontując sieć tam, gdzie była ona gęstsza. Między innymi dzięki programowi Kolej+ zaczyna się to zmieniać. Jesteśmy największym posiadaczem gruntów w Polsce. Dziś na Dolnym Śląsku oddajemy je samorządom, które będą je odbudowywać i przywracać ruch – zaznaczył przedstawiciel PKP S.A.

Bawor: Inwestujmy w terminale intermodalne

Członek zarządu PKP Cargo S.A. - Witold Bawor zwrócił uwagę na konieczność rozwijania przewozów intermodalnych, które stopniowo będą wypierały transport ładunków masowych. – Obserwujemy rozwój gospodarczy różnych regionów kraju i chcemy w nim uczestniczyć, stymulując rozwój przedsiębiorczości. Wymaga to przede wszystkim udostępnienia kolejowych przewozów towarowych, także tam, gdzie po zamarciu przewozów rozproszonych pozostał tylko transport samochodowy. Szansą na to jest transport intermodalny – argumentował. PKP CARGO S.A. wraz z PKP S.A. prowadzą projekt mający określić docelową siatkę terminali kontenerowych, pokrywających obszar całej Polski. – Powinny one być dostępne dla klientów ze wszystkich stron Polski. Można wtedy wyobrazić sobie organizację transportu w dowolnej relacji nawet pojedynczych kontenerów, co ułatwi konkurencję z transportem samochodowym – przekonywał Witold Bawor.

Do korzystania z usług kolei mogą zniechęcać trudne finansowe i prawne warunki stworzenia „pierwszej i ostatniej mili” – głównie uruchamiania bocznic. – Wraz z UTK podjęliśmy akcję edukacyjno-promocyjną, zachęcającą klientów do podjęcia się takiego ryzyka. Nie ma innego wyjścia, jeśli chcemy przygotować się do przyjęcia ładunków z dróg – kontynuował Witold Bawor. Rozwój transportu intermodalnego to główny kierunek strategii spółki PKP CARGO S.A. Przewoźnik ogłosił duży program inwestycji w wagony i lokomotywy do tego celu. – Mamy nadzieję, że transport kolejowy będzie promowany również w następnej perspektywie. Udział intermodalu w Polsce to dziś 10%, podczas gdy w rozwiniętych krajach zachodnich – 50%, a czasem nawet 60% – zauważył. Duże zmiany może przynieść tendencja do dekarbonizacji gospodarki: w przyszłości głównym ładunkiem będą towary wysoko przetworzone, a udział przewozów masowych będzie malał. – Stąd nasze plany stworzenia pociągów operatorskich i sieci bocznic. Chcemy zaoferować klientowi kompleksową usługę z załadunkiem, wyładunkiem, a może nawet konfekcjonowaniem – podsumował Witold Bawor.

Pilch: Potrzeba nowych linii na Podkarpaciu

Wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch omówił plany budowy kolei aglomeracyjnej wokół Rzeszowa. – To największy prowadzony przez nas projekt, wart prawie 600 mln zł. Rzeszów mocno się rozwija – miasto liczy ok. 200 tys. mieszkańców, a aglomeracja – niemal drugie tyle. Zatłoczenie dróg sprawia, że inwestowanie w kolej jest koniecznością – przyznał samorządowiec. Województwo zamierza kupić w tym roku 10 składów dla potrzeb kolei aglomeracyjnej. – Chcemy, by mieszkańcy przesiedli się z samochodów na pociągi. Wszelkie dane wskazują, że Rzeszów będzie należał do najszybciej rozwijających się miast w Polsce. Będziemy też budować linię na lotnisko w Jasionce – zapowiedział Pilch.

Jak dodał, Podkarpacie jest regionem, dla którego mieszkańców problem wykluczenia komunikacyjnego jest szczególnie dotkliwy. – Z Rzeszowa do Warszawy jedziemy ponad 5 godzin. Sieć kolejowa województwa niemal w całości pochodzi z okresu austro-węgierskiego. Układ linii wymusza nadkładanie drogi w wielu relacjach. Sama modernizacja nie wystarczy – potrzebna jest budowa nowej linii, zwłaszcza w kierunku Bieszczad. Dlatego cieszę się, że jedna ze szprych CPK zakłada budowę nowej linii Rzeszów – Brzozów – Jasło argumentował wicemarszałek.

Malinowski: Połączenia muszą być częste

– Warunki sukcesu kolei regionalnej to integracja biletowa oraz atrakcyjny dla pasażerów rozkład jazdy. Cztery pary pociągów na dobę to za mało: minimalna liczba to 6 lub 8 par – radził prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. Dopiero wtedy, w jego ocenie, można mówić o efektywnym przeciwdziałaniu wykluczeniu transportowemu. Istotne są też jednak czynniki, na które większość przewoźników nie ma bezpośredniego wpływu: przepustowość infrastruktury i liczba przystanków. Według Malinowskiego linie dużej prędkości, takie jak tworząca jedną ze „szprych” CPK Warszawa – Łódź – Wrocław, mogą wzorem Europy Zachodniej zostać wykorzystane do uruchomienia regionalnych ekspresów. – Rewidujemy swoją strategię taborową, by mieć tabor dostosowany do napięcia 25kV 50Hz – dodał..

Prezes ŁKA podzielił się też doświadczeniem współpracy z przewoźnikami autobusowymi. Subsydiarność środków transportu w Łódzkiem była poniekąd koniecznością. – Gęstość linii w województwie jest poniżej polskiej średniej. Dostępność kolei nie jest więc zbyt dobra. Wraz z władzami województwa postanowiliśmy więc skorzystać z możliwości, które daje ustawa o funduszu rozwoju przewozów autobusowych – wyjaśnił. Dziś współpracujące z ŁKA linie autobusowe obejmują ponad 1300 przystanków. Wiele w nich znajduje się w miejscowościach, do których wcześniej nie docierał żaden środek transportu publicznego. Połączenia zostały zintegrowane w ośmiu węzłach przesiadkowych przy stacjach kolejowych. Dla pasażerów przesiadających się między pociągiem a autobusem wprowadzono wspólny bilet, tańszy o średnio 20% od łącznej ceny osobnych biletów na oba środki transportu. Niebawem zostanie uruchomiony system sprzedaży internetowej.

Wróbel: Czas na zmianę modelu rozwoju

Prezes Fundacji Republikańskiej Marek Wróbel postawił diagnozę transformacji polskiej gospodarki w zakresie infrastruktury i usług publicznych. – Polska po 1989 r. rozwijała się tak, jak mogła. Uniknęliśmy gorszych rozwiązań, takich jak model oligarchiczny. Polska siła robocza była jednak nastawiana na włączenie się w globalny łańcuch dostaw – ocenił. Model dyfuzyjno-polaryzacyjny w strategii „Polska 2030” z 2009 r. zakładał, że należy inwestować w duże aglomeracje, które będą promieniować na resztę kraju. – Ten model w pewnym sensie działał, wartość gospodarki potroiła się, nie mieliśmy ani jednego roku recesji. Nie była to „Polska w ruinie”, ale o bardzo nierównomiernej strukturze, co powodowało wymierne straty i wykluczenie – postawił tezę.

Zdaniem Wróbla ok. 10-20% Polaków pozostało w efekcie na uboczu przemian. – Wraz z odsuwaniem się w strefę niewidoczną prawdziwej Polski B zanikała infrastruktura, usługi publiczne i instytucje bezpieczeństwa. W pewnym sensie mieszkańcy Polski B przestawali czuć się obywatelami – kontynuował, zastrzegając, że podział na Polskę A i B nie pokrywa się z podziałem geograficznym na zachód i wschód kraju. – Model dyfuzyjno-polaryzacyjny nie sprawdził się. Działania takie jak program Kolej+ zmierzają do tego, by wykluczonych włączyć z powrotem w życie społeczeństwa. Są już tego efekty: miejsc pracy i pracujących najszybciej przybywa w Warmińsko-Mazurskiem. Zapewnienie usług publicznych, a nawet pewnego bazowego poziomu dochodu, spoczywa na władzach publicznych – i dopiero wtedy biznes będzie mógł dobrze działać. Trzeba uruchomić drzemiące w kraju i jego mieszkańcach rezerwy – postawił tezę.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij