– Będziemy dążyć do tego, aby Szczecin i Świnoujście były wiodącymi portami na południowym Bałtyku – mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Wśród priorytetów, wymienia m.in. poprawę dostępności portów transportem kolejowym.
Niedawno władze ZMPSiŚ zaprezentowały strategię rozwoju zespołu portowego Szczecin/Świnoujście w perspektywie do 2027 r., czyli w okresie obejmującym dwie unijne transze pomocowe (2014-20 i 2021-27). Zapytaliśmy prezesa Zbigniewa Miklewicza, jak, w kontekście zapisów tego dokumentu, porty w Szczecinie i Świnoujściu chcą skutecznie konkurować o klienta z portami w Gdańsku i Gdyni oraz z portami niemieckimi.
– Strategia zespołu portowego Szczecin-Świnoujście określona do roku 2027, czyli obejmująca dwa pełne okresy unijnego planowania budżetowego, zakłada przede wszystkim zachowanie dotychczasowego uniwersalnego charakteru obu portów. Będziemy dążyć do tego, aby Szczecin i Świnoujście były wiodącymi portami na południowym Bałtyku. Aby tak się stało, musimy zadbać przede wszystkim o tworzenie dogodnych warunków rozwoju w obu portach morskich. – mówi Zbigniew Miklewicz. – Priorytetem jest więc przede wszystkim dostęp do portów. Chodzi zarówno o poprawę parametrów dostępu od strony morza, jak i lądu. Jeżeli chodzi o parametry nawigacyjne, należy podkreślić przede wszystkim potrzebę modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, czy też toru podejściowego do portu w Świnoujściu do głębokości 14,5 i 17 m. W tym celu istotne jest przygotowanie samych nabrzeży do obsługi większych statków i stąd nasze plany na modernizację nabrzeży zarówno w rejonie obsługi ładunków masowych, jak i w rejonie obsługi drobnicy. Inwestycje te pozwolą na uzyskanie przy nabrzeżach głębokości technicznej 12,5 m – zauważa Miklewicz.
Pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 wstępnie jest planowane przez rząd na lata 2018-21.
Konieczne są inwestycje w drogę S3 i sieć PKP PLK
Prezes ZMPSiŚ zwraca również uwagę, że władze portów stawiają także na dalszą integrację zespołu portowego w morsko-lądowym korytarzu transportowym północ-południe. – Nie bez znaczenia jest więc konieczność poprawy dostępu do portów także od strony zaplecza. Spełnienie tego warunku będzie zależało w znacznej mierze od podmiotów zewnętrznych, biorąc pod uwagę modernizację drogi ekspresowej S3 [odcinek pomiędzy Goleniowem i Świnoujściem został wpisany do Kontraktu Terytorialnego dla Woj. Zachodniopomorskiego jako zadanie rezerwowe – red.], modernizację magistrali kolejowych CE59 i E59, a także poprawę dojazdu do terenów portowych w Szczecinie i w Świnoujściu oraz poprawę dostępu kolejowego do obu portów – mówi Miklewicz. Należy przypomnieć, że trwa obecnie przygotowanie studium wykonalności projektu zakładającego modernizację odcinków „stykowych” w Szczecinie i Świnoujściu pomiędzy siecią PKP PLK i wewnętrzną siecią portową.
Inwestycje na niezagospodarowanych terenach, rozwój żeglugi śródlądowej…
Wśród priorytetów strategicznych, Zbigniew Miklewicz wskazał należy także konieczność ekspansji i zagospodarowanie dotąd niewykorzystywanych terenów na cele gospodarcze. – Porty Szczecinie-Świnoujście są bowiem doskonałym miejscem do lokowania inwestycji związanych z obrotem towarów drogą morską. Do dyspozycji mamy ponad 170 ha terenów rozwojowych. Priorytetem jest także rozwój żeglugi śródlądowej. Na dzień dzisiejszy porty Szczecin i Świnoujście, jako jedyne polskie porty morskie, mają bezpośredni dostęp do systemu wodnych szlaków zachodniej Europy, co ma szczególne znaczenie dla obsługi rynku niemieckiego. Poprzez port Szczecin/Świnoujście, tranzyt barkowy dociera bezpośrednio do wielu znaczących centrów gospodarczych regionu Berlina i Brandenburgii. Użeglowienie Odry w innych odcinkach niewątpliwie dałoby dodatkową szansę na rozwój obu portów, a to dzięki położeniu portów Szczecin/Świnoujście w korytarzu transportowym północ-południe – konkluduje prezes Zbigniew Miklewicz.
Na inwestycje związane z poprawą parametrów żeglugowych na Odrze rząd zamierza w najbliższych latach wydać ponad 2 mld zł.