Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Kolej aglomeracyjna jest potrzebna w każdym dużym mieście

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
as, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Kolej aglomeracyjna jest potrzebna w każdym dużym mieście
Rozwój kolejowych przewozów aglomeracyjnych jest dość zróżnicowany. Są w kraju przykłady miast posiadających rozbudowane struktury tego transportu, inne dopiero organizują kolejową komunikację, bądź są na etapie tworzenia jej koncepcji. Nie budzi wątpliwości fakt, że kolej jest ważna w układach komunikacyjnych aglomeracji, może też być ich kręgosłupem.

W 2008 roku w Trójmieście udział kolei w przewozach aglomeracyjnych wyniósł prawie 13 proc., w Poznaniu 3,4 proc., w konurbacji śląskiej – nieco ponad 3,2 proc., w Krakowie – 1,1 proc. i podobny wynik odnotowała Łódź – 1 proc. W Warszawie w 2005 roku udział kolei w przewozach sięgał zaledwie 0,1 procenta, a w 2008 roku osiągnął już poziom 6 procent.

– Od kilku lat liczba podróżnych korzystających z transportu kolejowego w miastach stopniowo wzrasta. Wyniki wykonywanego badania typu modal split, które zakończy się jesienią, na pewno wskażą kolejny wzrost – zaznacza Michał Grobelny z TOR Konferencje, prowadzący debatę o przewozach kolejowych w systemie komunikacji, podczas „Seminarium z okazji 10-lecia SKM”, towarzyszącemu Kongresowi Transportu Publicznego 2015.

Nie ma wątpliwości, że wzorcem dla polskich miast może być Warszawa. W stolicy funkcjonuje Szybka Kolej Miejska (SKM) i Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD), które obsługują ruch pasażerski w obrębie aglomeracji i na jej obrzeżach. Jest też dopełniający potrzeby połączeń z Warszawą regionalny przewoźnik – Koleje Mazowieckie. Jaki model tego transportu zapewni atrakcyjniejszą ofertę, zachęcającą do przemieszczania się pociągiem w obszarach aglomeracji?

– Wybór modelu dla kolei aglomeracyjnej zależy od przyjętej strategii, która określa jak realizować przewozy w oparciu o posiadane środki i dostępny zasób infrastrukturalny – mówi Marek Chmurski z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. – Kiedyś kolej aglomeracyjna miała dużo większy udział w dowozach osób do Warszawy. Dwadzieścia-piętnaście lat temu ten trend został odwrócony. Teraz ten stan przywracamy do normalności – podkreśla Chmurski.

Docelowy system regionalno-aglomeracyjny

Przywrócenie roli kolei w transporcie aglomeracyjnym determinuje to, jaka jest infrastruktura i jest przepustowość. – Teraz technicznie nie jesteśmy w stanie rozwijać systemów transportu kolejowego, ponieważ istniejąca przepustowość jest skończona – zastrzega Marek Chmurski. Dodaje też, że kiedy zostaną zrealizowane inwestycje modernizujące infrastrukturę kolejową będą podjęte prace nad stworzeniem systemu regionalno-aglomeracyjnego. – Wówczas trzeba będzie gruntownie przeanalizować potrzeby przewozowe i doprecyzować model rozwiązań transportowych uwzględniający wykorzystanie dla poszczególnych obszarów wszystkich rodzajów komunikacji, tj. połączeń tramwajowych i autobusowych, kolei i metra. Kolej już jest dobrym kręgosłupem transportowym Warszawy – zapewnia Marek Chmurski

– Jeśli sumujemy 64 mln pasażerów przewożonych rocznie przez Koleje Mazowieckie i 25 mln przez Szybką Kolej Miejską, to okazuje się, że kolej aglomeracyjna w stolicy jest tą, która w Polsce przewozi najwięcej osób, to jest ponad 30 procent – dodaje Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich. Zaznacza też, że w modelu transportu aglomeracyjnego musi być zachowana odpowiednia proporcja pomiędzy przewoźnikami. – Nie może być tak, że SKM funkcjonuje w oderwaniu od Mazowsza. Mieszkańcy regionu muszą dojechać i wyjechać z Warszawy – zaznacza Dariusz Grajda.

SKM i Kolei Mazowieckich od wielu lat współpracują w układaniu rozkładów jazdy, a więc w tym miejscu zaczyna się tworzenie oferty dla podróżnych. Dzięki temu spełnia ona potrzeby mieszkańców Warszawy oraz aglomeracji i obszarów poza nią. Cały tekst przeczytasz na portalu Transport-Publiczny.pl.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej. Droga linia do Gutkowa

Zintegrowany transport

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Pasażer

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 20 stycznia 2018

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej. Droga linia do Gutkowa

Zintegrowany transport

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Pasażer

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 20 stycznia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5