Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

KIP: Nie ma rozwoju bez infrastruktury

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-10-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KIP: Nie ma rozwoju bez infrastruktury
Rozwój infrastruktury stymuluje rozwój gospodarczy – to najważniejszy wniosek z pierwszego panelu dyskusyjnego dzisiejszego Kongresu Infrastruktury Polskiej. Dlatego tak bardzo potrzebne jest wypracowanie rozwiązań finansowania infrastruktury po 2020 roku – przekonywali prelegenci.

– Stwarzanie bardzo dobrych warunków infrastrukturalnych wywołuje gospodarczy boom – mówił dziś w Łodzi marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. – Wzmacnia procesy gospodarcze, a nawet może je wywoływać. Symbolem takiego oddziaływania w moim regionie jest skrzyżowanie autostrad w Strykowie. Powstały tam nowe zakłady, jest praca dla tysięcy ludzi, a dochody miasta wzrosły trzykrotnie – przekonywał. Choć wskazywał, że zdarzają się sytuacje odwrotne, kiedy inwestor decyduje się na postawienie zakładu na terenie bez dobrej infrastruktury, a dopiero potem prowadzi się tam trasy dojazdowe, uznał, że szansą dla regionu łódzkiego jest właśnie wykorzystywanie przewag infrastrukturalnych.

Wtórowała mu prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. – Najpierw infrastruktura, potem rozwój – przekonywała. – Wiem, że to system naczyń połączonych, że rozwój gospodarczy pozwala na większe inwestycje, ale mimo wszystko nie ma rozwoju bez infrastruktury – mówiła. Wskazywała, że Łódź buduje drogi dojazdowe do przebiegających w jej pobliżu autostrad właśnie po to, by móc w pełni korzystać z szans, jakie dają dobre drogi sieci krajowej. – Równie ważne co inwestycje liniowe jest dla nas także rewitalizowanie miasta – zaznaczyła.

Wielki strumień pieniędzy skończy się wraz z końcem perspektywy UE

Pojawiającą się w wielu wypowiedziach obawą była ta związana z brakiem konkretnych źródeł finansowania utrzymania i dalszej modernizacji infrastruktury po zakończeniu obecnej perspektywy finansowej UE, kiedy możliwości korzystania z funduszy unijnych znacznie spadną. Problemem dla branży budowlanej jest także brak stabilnego programu inwestycyjnego. – Nie mamy narodowego planu inwestycji infrastrukturalnych, tylko narodowy plan wykorzystania środków europejskich – ocenił Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu. – Nie zainwestuję więc np. 200 mln zł w sprzęt, bo muszę patrzeć na taki zakup w perspektywie co najmniej kilkunastu lat – wskazywał.

– W czasie obecnej perspektywy unijnej konieczne jest znalezienie sposobu finansowania na okres po 2020 r. – zgodził się Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Są np. dość poważne opóźnienia, nawet w stosunku do niedawnych projektów rządowych, w rozszerzaniu sieci poboru opłat za korzystanie z dróg – wskazywał na niedostatki przyjętych rozwiązań.

Rozwiązania bezpłatne dla użytkowników przygniotą budżety samorządów?

– Infrastruktura musi więc mieć element zwrotności. Obywatel musi za nią chociaż częściowo płacić, bo inaczej nawet najlepszy inżynier finansowy po pewnym czasie nie poradzi sobie z finansowaniem dłużnym – przekonywał Radosław Stępień, wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. – Jak słyszę np. o darmowej komunikacji w miastach, widzę wspaniałe narzędzie do generowania długu publicznego, który za kilkanaście lat te miasta przygniecie – mówił. Ocenił, że jednym z największych wyzwań nowej perspektywy będzie wdrożenie dla wielkich inwestycji finansowania hybrydowego z wieloma strumieniami finansowania. – To spięcie finansowe będzie najtrudniejszą rzeczą – powiedział.

– Wydaje się, że najważniejszą z inwestycji w skali kraju jest elektrownia atomowa. Jej budowa trwa dziesięć lat, a my wciąż nie wiemy ani o jej lokalizacji, ani o parametrach, ani o konkretnych terminach. Tymczasem wszyscy wiemy, że mamy ten balast poprzedniej epoki, jakim jest przestarzała energetyka oparta na węglu – wskazywał Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Źle dzieje się również z KDP. Chodzimy w tej sprawie od ściany do ściany, bo każdy minister przynosi skrajnie inne spojrzenie – mówił. Zwracał też uwagę, że wielkie środki unijne – inaczej niż w Hiszpanii – doprowadziły nie do zbudowania silnych krajowych firm budowlanych, a do upadku wielu przedsiębiorstw.

Wszytkie wiadomości z Kongresu Infrastruktury Polskiej znajdują się TUTAJ

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszył III Kongres Infrastruktury Polskiej

Infrastruktura

Ruszył III Kongres Infrastruktury Polskiej

Edyta Wsół, RynekInfrastruktury.pl 08 października 2015

III Kongres Infrastruktury już jutro!

Infrastruktura

III Kongres Infrastruktury już jutro!

rc, Rynek Kolejowy 07 października 2015

Ostatnie dni rejestracji na III Kongres Infrastruktury Polskiej

Infrastruktura

Ostatnie dni rejestracji na III Kongres Infrastruktury Polskiej

ew, Rynek Infrastruktury 28 września 2015

KIP 2015: Pieniądze to za mało, by sprawnie inwestować

Infrastruktura

KIP 2015: Pieniądze to za mało, by sprawnie inwestować

Roman Czubiński, Rynekinfrastruktury.pl 14 października 2015

Wojewoda opolski patronem honorowym V Kongresu Kolejowego

Kongres Kolejowy

KIP 2015: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa patronem wydarzenia

Infrastruktura

Zobacz również:

Ruszył III Kongres Infrastruktury Polskiej

Infrastruktura

Ruszył III Kongres Infrastruktury Polskiej

Edyta Wsół, RynekInfrastruktury.pl 08 października 2015

III Kongres Infrastruktury już jutro!

Infrastruktura

III Kongres Infrastruktury już jutro!

rc, Rynek Kolejowy 07 października 2015

Ostatnie dni rejestracji na III Kongres Infrastruktury Polskiej

Infrastruktura

Ostatnie dni rejestracji na III Kongres Infrastruktury Polskiej

ew, Rynek Infrastruktury 28 września 2015

KIP 2015: Pieniądze to za mało, by sprawnie inwestować

Infrastruktura

KIP 2015: Pieniądze to za mało, by sprawnie inwestować

Roman Czubiński, Rynekinfrastruktury.pl 14 października 2015

Wojewoda opolski patronem honorowym V Kongresu Kolejowego

Kongres Kolejowy

KIP 2015: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa patronem wydarzenia

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5