Partnerzy serwisu:
Prawo

KE: Będzie 50 mld euro na infrastrukturę

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
19-10-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Komisja Europejska

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
KE: Będzie 50 mld euro na infrastrukturę
Komisja Europejska przedstawiła dziś plan wsparcia inwestycji o wartości 50 mld euro w celu poprawy europejskiej sieci transportowej, energetycznej i cyfrowej. Samemu transportowi przypadnie 31,7 mld euro, a priorytetami dla tej dziedziny mają być połączenia transgraniczne oraz połączenia między dużymi miastami.

Ukierunkowane inwestycje w kluczową infrastrukturę pomogą w tworzeniu nowych miejsc pracy i poprawią konkurencyjność Europy w czasach, kiedy najbardziej tego potrzebuje. Instrument „Łącząc Europę” będzie finansował projekty, dzięki którym uzupełnione zostaną brakujące połączenia w europejskiej strukturze energetycznej, transportowej i cyfrowej.

Łącząc Europę

Kładąc nacisk na inteligentne, zrównoważone i w pełni wzajemnie połączone sieci transportowe, energetyczne i cyfrowe, instrument „Łącząc Europę” pomoże w urzeczywistnieniu jednolitego rynku europejskiego. Komisja wyodrębniła projekty, w przypadku których dodatkowa inwestycja unijna może przynieść największy skutek. Przede wszystkim Komisja oczekuje, że inwestycje zrealizowane dzięki instrumentowi „Łącząc Europę” będą stanowić rodzaj katalizatora finansowania ze źródeł prywatnych i publicznych, ponieważ dzięki nim projekty staną się bardziej wiarygodne i obniży się ich profil ryzyka. Po raz pierwszy Komisja proponuje jeden instrument finansowania dla trzech różnych sektorów, zgodnie ze swoją obietnicą dotyczącą tworzenia synergii i upraszczania przepisów.

Przewodniczący José Manuel Barroso, powiedział: - Instrument Łącząc Europę oraz inicjatywa w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020 stanowią idealny przykład tego, w jaki sposób Europa może zapewnić wartość dodaną. Przedstawione propozycje pomogą budować drogi, sieci trakcji kolejowej, sieci energetyczne, rurociągi i sieci szerokopasmowe, które są niezmiernie ważne dla obywateli i przedsiębiorców. Domykamy brakujące połączenia w europejskiej infrastrukturze sieciowej, które w przeciwnym wypadku by nie powstały. Inwestycja ta przyspieszy wzrost i przyczyni się do stworzenia nowych miejsc pracy, ułatwiając jednocześnie pracę i podróże milionom obywateli i przedsiębiorców – zaznaczył przewodniczący.

Instrument „Łącząc Europę” poprawi pozyskiwanie finansowania ze źródeł prywatnych oraz umożliwi wykorzystanie innowacyjnych instrumentów finansowych takich jak gwarancje i obligacje projektowe w celu uzyskania maksymalnego przełożenia środków finansowych UE. Komisja Europejska będzie blisko współpracować z EBI w celu wykorzystania zainteresowania inwestorów rynku kapitałowego możliwościami długoterminowych inwestycji o stałych dochodach.

Transport

W ramach instrumentu „Łącząc Europę” inwestycje w unowocześnienie infrastruktury transportowej, utworzenie brakujących połączeń oraz usunięcie wąskich gardeł zasilone zostaną kwotą 31,7 mld euro. Kwota ta obejmuje pulę 10 mld euro zabezpieczoną w ramach Funduszu Spójności na projekty w zakresie transportu w państwach objętych tym funduszem, pozostałe zaś 21,7 mld euro będzie przeznaczone dla wszystkich państw członkowskich na inwestycje w infrastrukturę transportową. Naczelną ideą jest poprawa połączeń pomiędzy poszczególnymi częściami UE w celu ułatwienia poszczególnym państwom wymiany towarowej i przepływu osób.

Dzięki instrumentowi „Łącząc Europę” nasz system transportowy będzie bardziej zrównoważony, ponieważ koncentruje się on na tych formach transportu, które w mniejszym stopniu zanieczyszczają środowisko naturalne. Zapewni również konsumentom większe możliwości wyboru co do sposobu podróżowania.

Tradycyjnie rozwój systemów transportowych w Europie miał wymiar krajowy. UE może odegrać kluczową rolę w koordynacji działań państw członkowskich w zakresie planowania, zarządzania i finansowania projektów transgranicznych. Dobrze działająca sieć stanowi niezbędny element sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku i poprawi konkurencję. Komisja zaproponowała, aby stworzyć korytarze obejmujące najważniejsze projekty transgraniczne. Szacuje się, że do 2020 r. na realizację prawdziwie europejskiej sieci potrzebna będzie kwota 500 mld euro, w tym 250 mld euro na usunięcie wąskich gardeł i uzupełnienie brakujących połączeń w sieci bazowej.

 

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5