Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Katastrofa we mgle tajemnic

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Braun, 9 października 2010

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Katastrofa we mgle tajemnic
Był mglisty i chłodny wieczór, 9 października 1962 roku tuż po godzinie 21:00. Kilka kilometrów za stacją Piotrków Trybunalski doszło do jednej z największych katastrof kolejowych w dziejach naszego kraju.

Przed 21:00 na peron piotrkowskiego dworca wjechał pociąg relacji Gliwice - Warszawa. - Więcej osób tu wysiadło niż wsiadło - mówi pan Zdzisław z Piotrkowa, który znalazł się wśród tych pierwszych. Gdy mówi o tym, co stało się zaledwie kilka minut później, wyraźnie łamie mu się głos. - To już tyle lat, a jednak wciąż w człowieku siedzi - zamyśla się.

Kilka kilometrów za Piotrkowem Trybunalskim, pomiędzy Jarostami a Moszczenicą, ostatnie wagony składu do Warszawy uległy wykolejeniu i znalazły się na sąsiednim torze. Wśród pasażerów zapanowała panika - dobrze wiedziano, że wkrótce z naprzeciwka nadjedzie nocny międzynarodowy pociąg "Batory" relacji Warszawa - Budapeszt. Nie było już szans na zatrzymanie pędzącego składu, maszynista widząc światła latarek zdołał wyhamować tylko do około 95 km/h…

Oficjalny bilans tragedii to 34 zabitych i 67 rannych. Osoby uczestniczące w akcji ratunkowej jak i okoliczni mieszkańcy twierdzą jednak, że mogło zginąć dużo ponad 100 osób. - To smutna prawda, ale ofiar śmiertelnych było znacznie więcej. Władzy na tym zależało, by ukryć rzeczywistą liczbę ofiar - mówi pan Józef, mieszkaniec Jarost. Trzy dni przed feralnym wtorkiem skończył 23 lata. Doskonale pamięta akcję ratunkową, która wprost określa jako jeden wielki chaos. - Każdy wiedział, że trzeba ratować tych ludzi, ale szczególnie na początku nie było to w żaden sposób uporządkowane. Rozmiar tragedii przytłoczył władze - wspomina. Krytykowano szczególnie późne dotarcie karetek z pobliskiego Piotrkowa. Służby sanitarne na miejscu mogły i powinny być już kilkanaście minut po katastrofie, natomiast piotrkowski szpital dowiedział się o niej dopiero po blisko godzinie. Żeby ukryć ten fakt, czas wypadku określono na 21:30. Jako przyczynę oficjalnie podano pękniętą szynę, która była wykonana ze słabszej jakościowo stali.

Na próżno dziś szukać informacji o tragedii w archiwach państwowych czy kolejowych. Skutecznie zadbały o to komunistyczne władze, według historyków decyzja mogła zapaść na najwyższym szczeblu. - Dysponujemy jedynie archiwalnym numerem regionalnej gazety z tamtego dnia, która opisywała wypadek - mówi Piotr Głowacki z Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim. Właśnie ówczesna prasa poświęcała tragedii pod Piotrkowem bardzo dużo miejsca. Dziś historycy są zgodni, że to zdarzenie skutecznie przyćmiło śmierć siedmiorga dzieci, w które podczas defilady w Szczecinie wjechał czołg.

W 2007 roku, w 45. rocznicę wypadku, nieopodal miejsca tragedii stanął głaz z pamiątkową tablicą upamiętniającą ofiary. Jak mówi Iwona Jarosińska, sołtys Jarost, miejsce to nie jest jednak szczególnie często odwiedzane przez okolicznych mieszkańców. - Może to dlatego, że ofiary, zarówno te śmiertelne, jak i ranni i ich rodziny, rozsiani są po całym kraju. Chociaż okoliczni mieszkańcy zaangażowani byli w niesienie pomocy, to tragedia ta nikogo nie dotknęła osobiście - mówi.

Miejsce, w którym 48 lat temu rozegrały się dramatyczne wydarzenia, wciąż swoją przygnębiającą atmosferą przypomina tragedię pasażerów dwóch feralnych pociągów. Zbyt wiele aspektów tej sprawy wciąż nie jest jeszcze wyjaśnionych...

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

Infrastruktura

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

kf, Rynek Kolejowy 02 grudnia 2011

Łódź: Nadal nie ma decyzji w sprawie linii podmiejskich

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

kf, Rynek Kolejowy 09 grudnia 2011

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

Przetargi

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

kf, Rynek Kolejowy 13 grudnia 2011

Łodzki marszałek będzie walczył o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

Zintegrowany transport

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

kf, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Zobacz również:

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

Infrastruktura

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

kf, Rynek Kolejowy 02 grudnia 2011

Łódź: Nadal nie ma decyzji w sprawie linii podmiejskich

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

kf, Rynek Kolejowy 09 grudnia 2011

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

Przetargi

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

kf, Rynek Kolejowy 13 grudnia 2011

Łodzki marszałek będzie walczył o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

Zintegrowany transport

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

kf, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5