PKP PLK udzieliły firmie Kapsch wartego ponad milion złotych zamówienia m.in. na integrację stacji bazowych budowanych w ramach modernizacji linii Warszawa – Łódź.
Zamówienie dotyczy integracji podsystemu stacji bazowych BSS GSM-R, systemu stacjonarnych terminali dyspozytorskich FDS i urządzeń radiowego centrum sterowania RBC budowanych w ramach Lokalnego Centrum Sterowania Skierniewice i drugiego etapu modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź.
Projekt ten wpisuje się w strategię budowy sieci GSM-R przez PKP PLK SA, w ramach której Kapsch CarrierCom wybudował podsystem GSM-R NSS w ramach projektu POliŚ 7.1-15.1 „Modernizacja linii kolejowej E30, Etap II.”. Budowa LCS Skierniewice i ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R na linii Warszawa – Łódź jest powiązana funkcjonalnie z tamtym projektem.
Integracja poza zakresem zamówienia
Integracja budowanego podsystemu BSS nie mieściła się w zakresie rzeczowym przedmiotu umowy z PKP PLK SA w związku z tym związane z tym usługi oraz licencje zostały nabyte w drodze negocjacji z firmą Kapsch CarrierCom.
System NSS jest centralnym elementem sieci GSM-R. Jego rolą jest integrowanie stacji bazowych (BTS) za pośrednictwem sterowników (BSC) w sieć telekomunikacji mobilnej. Należy dodać, że wszystkie elementy podsystemu NSS w dostarczonej konfiguracji powinny umożliwić liniową rozbudowę do maksymalnej pojemności niezbędnej dla zaspokojenia przyszłych potrzeb PKP PLK SA wynikających z rozbudowy systemu GSM-R.
Wybudowany na terenie Polski podsystem GSM-R NSS składa się z dwóch lokalizacji centralowych (w Warszawie i Poznaniu – aby zapewnić wysoką niezawodność systemu). Pracują one w oparciu o urządzenia i oprogramowanie dostarczone przez Kapsch CarrierCom.
Nie było projektu sieci
PKP PLK SA zapewniają, że nie mogły zapewnić sobie praw do dysponowania licencjami w ramach wcześniejszych projektów, ponieważ nie dysponowały precyzyjną wiedzą o docelowej wielkości sieci GSM-R. Wynika to z faktu, że zamówienia są realizowane w formule Projektuj i Buduj, więc przed uzyskaniem od wykonawców projektów nie wiadomo, ile obiektów radiokomunikacyjnych będzie niezbędnych do wykonania w danym projekcie. Dlatego zamawiający tłumaczy, że „nie potrafi jednoznacznie określić ilości niezbędnych licencji do podsystemu NSS”.
Jak zapewniła „Rynek Kolejowy” firma Kapsch, jednym z najważniejszych wymagań dla transgranicznego transportu kolejowego jest bezproblemowe funkcjonowanie i współdziałanie wszystkich elementów stosowanych w zarządzaniu pociągami. Cyfrowy system komunikacji pociągów (GSM-R) odgrywa ważną rolę w zarządzaniu ruchem kolejowym. – Jako jeden z wiodących dostawców tego systemu, Kapsch przeprowadził i zakończył z powodzeniem kompleksowe testy interoperacyjności rozwiązań GSM-R na podstawie ścisłych regulacji w ramach projektu finansowanego przez Komisję Europejską. Europejska Agencja Kolejowa (ERA) – organizacja UE, potwierdziła zgodność i interoperacyjność systemów, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej. System GSM-R firmy Kapsch, zaimplementowany w sieci PKP PLK, również przeszedł z powodzeniem podobne badania interoperacyjności – podkreśla spółka.
Dlaczego zamówienia udzielono z wolnej ręki? Co to oznacza?
Więcej szczegółów i komentarz na portalu Monitor
