Dziś podpisany został kontrakt między PKP PLK oraz spółką Trakcja na modernizację części linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia o długości 27 km. Po zakończeniu prac pasażerowie będą mogli podróżować pomiędzy Warszawą, a Czachówkiem Południowym z prędkością 160 km/h.
Prace w Piasecznie mają ruszyć jeszcze w tym roku. – Inwestycja ma wartość ponad 460 mln zł. Spółka trakcja zobowiązała się do wykonania jej w ciągu 20 miesięcy – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. realizacji inwestycji. – Linia nr 8 między Okęciem, a Czachówkiem zostanie w całości zmodernizowana. Jest to bardzo ważna inwestycja dla odpowiedniego skomunikowania tego terenu. Po przebudowie Piaseczno stanie się dużym węzłem komunikacyjnym – dodaje.
Budowa tego odcinka ma przebiegać etapami. – Nie mamy jeszcze dokładnego planu ale przewidujemy, że najpierw przebudowana zostanie stacja Warszawa Okęcie, następnie Piaseczno i Czachówek. Dalej zajmiemy się samymi odcinkami Okręcie – Piaseczno oraz Piaseczno – Czachówek – informuje Marcin Mochocki.
Mieszkańcy z niecierpliwością oczekują na odnowioną linię nr 8. – Realizacja tej inwestycji pozwoli na zagospodarowanie terenów nieopodal torów. Dotychczas budowy parkingów były wstrzymywane – mówi Zdzisław Lis, burmistrz Piaseczna. – Czekamy i trzymamy kciuki – dodaje.
Z Warszawy do Czachówka za 2 lata
Modernizacja przewiduje przebudowę wszystkich peronów na stajach Warszawa Okęcie, Piaseczno, Czachówek Południowy oraz przystankach Warszawa Jeziorki, Warszawa Dawidy, Nowa Iwiczna, Zalesie Górne Ustanówek i Czachówek Górny. Te miejsca zostaną wyposażone w wiat i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na stacji Warszawa Okęcie zbudowana zostanie kładka, a na stacji Piaseczno wykonawca przebuduje kładkę już istniejącą. W Czachówku Południowym powstanie przejście podziemne.
Firma Trakcja, z którą PKP PLK podpisała kontrakt na modernizację tego odcinka, ma już doświadczenie w tego typu zadaniach. – W 2008 roku wykonaliśmy odcinek łączący Warszawę Zachodnią z Okęciem. Połączenia między tymi stacjami znacznie się poprawiły – mówi wiceprezes zarządu dyrektora ds. produkcji, Sławomir Raczyński. – Nie czekając do dnia podpisania kontraktu zrobiliśmy już wstępne rozpoznanie w sprawie projektu przebudowy linii nr 8 – dodaje.
Reszta linii nr 8 między tymi miastami także ma zostać przebudowana. – Linię od Czachówka do Radomia będziemy realizować w ramach systemu zaprojektuj i buduj. Inwestycja została podzielona na dwie części. Przetargi na te dwa odcinki ogłosimy jeszcze w tym roku. Podpisanie umów przewidujemy na 2 lub 3 kwartał przyszłego roku. Prace projektowe zostaną prawdopodobnie rozpoczęte w 2017 roku, a na przełomie lat 2017 i 2018 wystartują prace budowlane. Zakończenie robót powinno nastąpić po dwóch latach od ich rozpoczęcia – powiedział portalowi „Rynek Kolejowy” Marcin Mochocki.
Przewidujemy utrudnienia
Modernizacja spowoduje utrudnienia w korzystaniu z usług kolejowych oraz infrastruktury. – Prace przy trasie jednotorowej będą prowadzone przy wyłączeniu jej z ruchu, bo nie da się przy jednotorowym odcinku robić inaczej. Będziemy prowadzić działania do zintensyfikowania robót na zamkniętych odcinkach, żeby po prostu ukończyć je jak najszybciej i być może skracać do okresu poniżej 2 lat – powiedział "Rynkowi Kolejowemu” Marcin Mochocki.
Utrudnienia mogą powstać na odcinku Piaseczno – Warszawa. Tą trasą codziennie bardzo dużo ludzi jedzie do i z Warszawy. – Po zamknięciu części torów odcinek Warszawa – Piaseczno będzie jednotorowy, przez to może być mniej pociągów na tej trasie. Rozwiązaniem jest dołączenie dodatkowych wagonów do tych, które będą kursowały. Nie mamy jeszcze szczegółowych planów, ale takie rozwiązania mogą się pojawić – mówi Mochocki.
Odcinek z Okęcia do Czachówka to pierwsza część linii nr 8, która zostanie poddana modernizacji. Trwają też prace na stacji Radom, która będzie dokończona pod koniec tego roku.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.