Partnerzy serwisu:
Biznes

Jerzy Polaczek o „podatku Prześlugi”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
28-02-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Blog Jerzego Polaczka, 28 lutego 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jerzy Polaczek o „podatku Prześlugi”
Jerzy Polaczek pisze na swoim blogu, że wciąż nie poznaliśmy „nowych kompetentnych i zdolnych menagerów mogących wyprowadzić spółki przewozowe z zawinionego wirażu”, ale w zamian powstała „odkurzona” nowa spółka kolejowa - Dworzec Polski S.A, która głośno domaga się „mleka i kaszki” od pasażerów, w postaci nowego podatku - opłaty dworcowej.

Były minister transportu i budownictwa w rządach Kazimierza Marcinkiewicza i Jarosława Kaczyńskiego nazwa opłatę dworcową nowym podatkiem, „którym zamierza się obciążyć pasażerów nazywany od imienia jego twórcy, członka Zarządu PKP S.A., tamtejszego mistrza „ceremonii PR-u” „Podatkiem Prześlugi” Jacka Janusza.”

Jerzy Polaczek zwraca uwagę, że kolejowa rzeczywistość znacznie rozminęła się w rządowymi planami i deklaracjami z expose Donalda Tuska „zapowiadającego czyste i wygodne dworce oraz punktualne pociągi już 2008 roku oraz ‘uporanie’ się z problemami Przewozów Regionalnych.” Tymczasem teraz kolej boryka się z bezprecedensowym, 20-procentowym spadkiem liczby podróżnych i widmem bankructwa samorządowego przewoźnika. Zdaniem Jerzego Polaczka, aby sprawdzić, w jakim okresie spółki z grupy PKP zmniejszały swój dług, a jednocześnie zwiększały liczbę klientów wystarczy, ze spojrzy na raporty roczne spółek Grupy PKP za lata 2006, 2007, a nawet 2008.

Polityk Prawa i Sprawiedliwości przypomina, że jako minister infrastruktury sam podjął decyzję o uruchomieniu giełdowej ścieżki prywatyzacji PKP Intercity i jej wprowadzeniem na Giełdę Papierów Wartościowych nie później niż do końca 2008 roku, podczas gdy jedną z pierwszych decyzji obecnego rządu było wstrzymanie tego procesu i powolne doprowadzenie PKP Intercity do stanu przedzawałowego.

Jerzy Polaczek proponuje, aby zamiast uderzać w konkurenckość przewozów kolejowych nowym podatkiem siegnąć do szerszego korzystania z modelu Partnerstwa Publiczno Prywatnego (PPP) oraz rozwijać proces kształtowania komercyjnych warunków do inwestowania w polskie dworce we współpracy z samorządami.

„Te rozwiązania, które kilka lat temu przygotowaliśmy, zostały do polskiego prawa wprowadzone. Przypomnę chociażby Państwu, iż w Polsce największym projektem przebudowy nowej infrastruktury dworcowej, a nie tylko potrzebnego umycia i malowania, jak np.: Dworca Centralnego, jest budowa nowego dworca kolejowego wraz z częścią komercyjną w Katowicach. Proces ten rozpoczął, posądzany o „wrogi” stosunek do inwestycji prywatnych, rząd PiS - „moimi rękami” w poprzedniej kadencji – pisze Jerzy Polaczek.

Na koniec były minister transportu cytuje Alexisa de Tocqueville’a: „nie ma takiego okrucieństwa, ani takiej niesprawiedliwości, której nie mógłby popełnić łagodny, liberalny rząd, jeżeli zabraknie mu pieniędzy” i dodaje, że w takiej sytuacji „nawet obecni, czy byli doradcy Janusza Palikota, jak Pan Jacek Janusz Prześluga, uproszczą nam życie sięgając do naszych kieszeni”.

Zobacz Blog Jerzego Polaczka

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Infrastruktura

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Jakub Madrjas 04 lutego 2017

Jerzy Polaczek: Sektor kolejowy przez lata leżał odłogiem (wideo)

Infrastruktura

Jerzy Polaczek: Musimy lepiej wykorzystać środki unijne, by przyspieszyć pociągi

Infrastruktura

Branża budowlana tonie w długach

Biznes

Branża budowlana tonie w długach

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 21 sierpnia 2015

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

Biznes

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

mk / Dziennik Gazeta Prawna/ak,Rynek Kolejowy 26 lutego 2014

Zobacz również:

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Infrastruktura

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Jakub Madrjas 04 lutego 2017

Jerzy Polaczek: Sektor kolejowy przez lata leżał odłogiem (wideo)

Infrastruktura

Jerzy Polaczek: Musimy lepiej wykorzystać środki unijne, by przyspieszyć pociągi

Infrastruktura

Branża budowlana tonie w długach

Biznes

Branża budowlana tonie w długach

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 21 sierpnia 2015

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

Biznes

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

mk / Dziennik Gazeta Prawna/ak,Rynek Kolejowy 26 lutego 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5