Znamy już specyfikację zamówienia Kolei Śląskich na dostawę w formie leasingu finansowego 36 pociągów spalinowych. Wciąż wszystko wskazuje na to, że będą to trzydziestoletnie holenderskie pojazdy DH, które sprowadziła do Polski Sigma Tabor.
Koleje Śląskie ogłosiły przetarg na dostawę w formie leasingu finansowego 36 pociągów spalinowych w ubiegłym tygodniu. Dwadzieścia pojazdów ma być dwuczłonowych, a pozostałe będą jednoczłonowe.Szacowana wartość zamówienia to 100-140 mln zł. Leasing finansowy łącznie obejmuje okres od 30 października 2012 do 30 marca 2018 roku.
Zamówienie Kolei Śląskich podzielone jest na części, na które wykonawcy mogą zgłaszać się oddzielnie. Pierwsze pojazdy, które mają przybyć do kolei Śląskich to trzy pojazdy jednoczłonowe i siedem dwuczłonowych. Termin ich dostawy mija już 30 października tego roku. Miesiąc dłużej może zająć dostawa kolejnych 13 pojazdów dwuczłonowych. Natomiast ostatnia część zamówienia - 13 pojazdów jednoczłonowych – ma dotrzeć do Kolei Śląskich nie później niż 30 marca 2013 roku.
Jakimi pociągami pojedziemy?
Zamawiane 36 pojazdów spalinowych będzie stanowić mniej więcej połowę taboru Kolei Śląskich. Dlatego specyfikacja zamówienia wydaje się tu szczególnie istotna. Przede wszystkim nie mogą być to pojazdy bardzo stare, wyprodukowane wcześniej niż w 1980 roku. Kolejnym warunkiem jest to, że pociągi mają mieć wykonaną naprawę 5 poziomu utrzymania i to nie wcześniej, niż w 2009 roku, oraz posiadać przebieg umożliwiający eksploatację przez minimum 3 lata lub minimum 300.000 km bez konieczności wykonywania naprawy poziomu utrzymania 4.
Pojazdy jednoczłonowe mają pomieścić co najmniej 90 osób, w tym 50 na miejscach siedzących, a pociągi dwuczłonowe – 160 osób, w tym 100 na miejscach siedzących. Masa pojazdów jednoczłonowych zamawianych przez Koleje Śląskie ma być mniejsza niż 50 ton, a dwuczłonowych – mniejsza niż 90 ton.
Miejsca na rowery i „ciepły guzik”. O kawie ani słowa
Oprócz tego, Koleje Śląskie życzą sobie by pociąg mógł obsługiwać perony o wysokości od 30 do 80 centymetrów. Każdy człon pojazdu musi być wyposażony w dwie pary drzwi odskokowo-przesuwnych lub obrotowo-przesuwnych, z blokadą otwarcia, w tym minimum jedne o prześwicie min. 1 300 mm, Będą one wyposażone w tzw. ciepły guzik. Układ siedzeń w pociągach Kolei Śląskich będzie standardowym 2+2. Przewoźnik nie zapomniał o zamówieniu podłokietników, zagłówków, wieszaków, stolików, śmietniczek i półek bagażowych.
W pociągach będą też miejsca dla wózków inwalidzkich, oraz na rowery i większy bagaż, natomiast w przedsionkach – uchwyty dla osób stojących. Pociągi nie muszą być klimatyzowane, jeśli temperatura w ich wnętrzu będzie utrzymywać się w granicach 18-24 stopni. W każdym pociągu ma być toaleta, ale nie musi być ona zbudowana w systemie zamkniętym.
Mają się rozpędzać do 90 km/h
Maksymalna prędkość pojazdów została określona na co najmniej 90 km/h. Przyspieszenie rozruchu ma wynosić od 0,5 do 0,7 m/s2, a opóźnienie hamowania (na torze prostym): od 0,9 do 1,1 m/s2. Pociągi mają umożliwiać jazdę w trakcji ukrotnionej do 3 pojazdów i posiadać sprzęgi automatyczne.
Jedynym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. Wymagania dotyczące doświadczenia przewidują, że wykonawca powinien w ciągu ostatnich 3 lat dostarczyć co najmniej 2 pojazdy trakcyjne a wartości minimum 7,5 mln złotych