Znamy już szczegóły wymagań w przetargu na leasing finansowy sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 3-letnim okresem utrzymania, który ogłosiła warszawska Szybka Kolej Miejska. Składy mają pomieścić co najmniej 900 osób, w tym 200 na miejscach siedzących. Termin dostawy pociągów to 18 miesięcy od daty podpisania umowy. Pierwszy pociąg trzeba dostarczyć 2 miesiące wcześniej.
Jak informowaliśmy wcześniej, szacunkowa wartość zamówienia wynosi 180 mln zł netto. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty stanowią: współczynnik ceny (55 proc.), okres gwarancji (5 proc.), czas dostarczenia (5 proc.), warunki eksploatacyjne (15 proc.), warunki techniczne (20 proc.), a termin składania ofert upływa 5 stycznia 2011 roku o godz. 10:00.
Kryteria warunków eksploatacyjnych, za które można otrzymać 15% punktów. to:
- przebiegi utrzymaniowe w tysiącach kilometrów (3% punktów)
- odstępy międzyutrzymaniowe w dniach (3% punktów)
- pracochłonność czynności utrzymania w roboczogodzinach (3% punktów) do osiągnięcia przebiegu 1 mln km
- cena utrzymania pociągu w okresie 3 lat (3% punktów)
- suma cen netto części zamiennych (3% punktów).
Kryterium warunków technicznych, za które można otrzymać w sumie 20% punktów, to:
- współczynnik masy pojazdu (stosunek masy służbowej do długości przedziału pasażerskiego) (7% punktów)
- procent sumy szerokości drzwi pasażerskich w stosunku do długości przedziału pasażerskiego (5% punktów)
- procent osi napędowych pojazdu w stosunku do wszystkich osi (5% punktów)
- procent niskiej podłogi (3% punktów), liczonej jako podłoga o wysokości 800-850 mm ponad poziom główki szyny oraz płaszczyzn dostępnych z niej bez stopni.
Pociągi mają być zasilane napięciem stałym o napięciu 3kV i osiągać prędkość eksploatacyjną 130 km/h, przy czym zamawiający zastrzega możliwość wystąpienia o świadectwo dopuszczenia pojazdu do prędkości wyższej, jeżeli będzie taka możliwość techniczna, oraz nastąpi zmiana przepisów umożliwiająca jazdę z prędkością powyżej 130 km/h z jednoosobową obsadą maszynisty. Maksymalny nacisk na oś to 200 kN. Składy mają osiągać przyspieszenie 1-1,2 m/s2 oraz opóźnienie co najmniej 0,8 m/s2 w hamowaniu eksploatacyjnym i 1 m/s2 w hamowaniu awaryjnym.
Długość przedziału pasażerskiego (liczonego dla przestrzeni o przynajmniej 4/5 szerokości dostępnej dla pasażerów) w pociągu musi wynosić od 85 do 95 metrów. Musi on stanowić jednolitą przestrzeń, przystosowaną do potrzeb niepełnosprawnych (w tym posiadać 4 miejsca dla wózków) oraz przewozu dużego bagażu i rowerów (co najmniej 8miu). W przestrzeni pasażerskiej musi znajdować się klimatyzacja, 2 automaty biletowe i monitoring. W pociągach trzeba też zamontować układ zliczania pasażerów z rozróżnieniem na wchodzących i wychodzących. Układ siedzeń: pomiędzy drzwiami członu typu "metro" (z możliwością jego późniejszej zmiany), w częściach bagażowych przy kabinach maszynisty składane, pozostałe miejsca - w układzie 2+2. Zalecane są wysuwane stopnie w drzwiach.
Suma prześwitów otwartych drzwi musi wynosić przynajmniej 17% długości przedziału pasażerskiego, a minimalny prześwit każdych drzwi to 1300mm. Wymagana jest wysokość podłogi w granicach 800 - 850 milimetrów nad poziom główki szyny na minimum 65% długości przedziału pasażerskiego. Stopnie są dopuszczone tylko w okolicach wózków napędowych. Maksymalna długość całego pociągu nie została określona.