Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", niedawno podpisana umowa ramowa PKP Intercity z Ministerstwem Infrastruktury zawiera uregulowania dotyczące kar, jakie zamawiający może nałożyć na operatora w przypadku naruszenia parametrów jakościowych określonych w kontrakcie. Na jakie koszty może narazić się przewoźnik?
Jak udało nam się dowiedzieć, w przypadku punktualności kwalifikowanej wszystkich pociągów PKP Intercity w ramach rozliczenia miesięcznego niższej niż 85 proc., przewoźnik będzie musiał zapłacić 220 tys. zł. Jeśli natomiast punktualność kwalifikowana pojedynczego pociągu w ramach rozliczenia miesięcznego byłaby niższa niż 75 proc. - wysokość kary wyniosłaby 11 tys. zł.
55 tys. zł to wysokość kary w przypadku odwołania przez PKP Intercity pociągu bez zapewnienia komunikacji zastępczej, a zestawienie składu niezgodnie z postanowieniami umowy to kara w wysokości 11 tys. zł.
Umowa przewiduje też kary za nieterminowe przekazanie dokumentów (projektu rozkłady jazdy, planu finansowego, miesięcznego sprawozdania dotyczącego punktualności, rozliczenia miesięcznego, raportu biegłego rewidenta, projektu zmian do rozkładu jazdy). W kontrakcie mowa jest o 11 tys. zł za każdy dokument.
Umowa ramowa przewiduje także kary za przeprowadzenie badań marketingowych niezgodnie z postanowieniami umowy (chodzi o brak poświadczenia badań przez drużynę konduktorską, nie objęcie badaniami pełnej relacji pociągu, tzn. od stacji początkowej do stacji końcowej, nierzetelne spisywanie przez drużynę konduktorską osób wsiadających i wysiadających do/z pociągu na każdej stacji i przystanku osobowym na trasie przebiegu danego pociągu). Za każde tak przeprowadzone badanie przewoźnik musiałby zapłacić 11 tys. zł kary, a badania trzeba będzie powtórzyć.
Jeśli zdarzyłoby się tak, że w pociągu nie byłoby miejsc wyznaczonych i oznakowanych dla osób niepełnosprawnych, kobiet ciężarnych i podróżnych z małymi dziećmi, operator będzie musiał zapłacić 11 tys. zł za każdy taki skład. Niezachowanie należytej czystości w pociągu - to kara 1,1 tys. zł za każdy taki skład.
Umowa jest też bardziej szczegółowa. Brak zaopatrzenia toalety w mydło i papier oraz wodę to kara 1,1 tys. zł za każdy wagon. Wyjątkiem są tutaj okresy z temperaturą powietrza poniżej minus 5 st. C trwającą powyżej 3 dni (tyczy się to wagonów z otwartym obiegiem).
Brak oświetlenia w przedziale bądź na korytarzu - to kara 1,1 tys. zł za każdy wagon, brak w okresie niskich temperatur ogrzewania w przedziale lub na korytarzu - 3,3 tys. zł za każdy wagon. Nieoczyszczanie z lodu lub śniegu stopni wejściowych do wagonów - 2,2 tys. zł za każdy wagon, brak wyposażenia przedziału wagonu w półkę na bagaż - 1,1 tys. zł za każdy wagon, a brak wyposażenia przedziału wagonu w pojemnik na śmieci - kara 500 zł za każdy wagon.
Jeśli zdarzyłoby się natomiast tak, że w danym pociągu brakowałoby tablicy relacyjnej na początku lub na końcu grupy wagonów lub składu, PKP Intercity zmuszone jest zapłacić karę w wysokości 1,1 tys. zł za każdy pociąg w którym stwierdzono by takie uchybienie. Natomiast za niedziałający system nagłośnienia w przedziale lub korytarzu przewoźnik zmuszony jest zapłacić karę w wysokości 250 zł za każdy pociąg.
Sformułowanie "za każdy pociąg" należy tutaj rozumieć jako jednorazowy przejazd danego pociągu.