NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Jaki będzie przebieg korytarza Polska - Węgry - Adriatyk?

| lk, jm, Rynek Kolejowy 10.02.2016 111

Jaki będzie przebieg korytarza Polska - Węgry - Adriatyk?
Fot. Rynek Kolejowy
Trwają prace nad uruchomieniem korytarza towarowego nr 11, który ma się stać nowym sprawniejszym połączeniem Polski i Węgier z portem Koper w Słowenii i Serbią. Obecnie analizowane są lokalizacje węzłów i prawdopodobnych tras. 
Na obecnym etapie, a także w formalnej procedurze, wskazywane są wyłącznie kluczowe węzły na korytarzu. Wyznaczenie konkretnych linii przebiegu podstawowego i tras alternatywnych jest zadaniem Rady Zarządzającej, utworzonej na podstawie rozporządzenia przez zarządców infrastruktury.

Wstępna propozycja trasy

Ramowy przebieg korytarza nr 11 według ustaleń poczynionych w Budapeszcie to: Koper – Ljubljana –Zalaszentivan – Sopron/Csorna – Rajka – Bratysława – Katotowice/Kraków – Warszawa/Teresporl oraz odnoga - z granicy węgiersko – serbskiej – Kelebia – Budapest – Komárom – Leopoldov do Rajki).

- Poniższa mapa ma wyłącznie charakter poglądowy. Wyznaczenie linii i terminali będzie zadaniem Rady Zarządzającej, zgodnie z zapisami rozporządzenia 913/2010. Dalsze lub inne linie w ramach
podstawowego przebiegu mogą zostać wyznaczone do korytarza – wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa



Bodziec dla rozwoju regionów


Projektanci korytarza zakładają pozytywny wpływ jego utworzenia na rozwój połączeń towarowych pomiędzy granicą polsko-białoruską i Warszawą oraz rejonem Katowic i Krakowa, a ważnymi ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.

Korytarz ma stanowić uzupełnienie oferty istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier, czego dotychczas na mapie korytarzy brakowało. Potencjał ekonomiczny i szczegółowe prognozy przewozowe będą przedmiotem dalszych analiz

Jak wyjaśnia ministerstwo infrastruktury, utworzenie kolejowego korytarza transportu towarowego jest obecnie na wstępnym etapie. Formalna procedura nie została jeszcze wszczęta.

- Zostanie ona uruchomiona oficjalnie po przekazaniu Komisji Europejskiej listu intencyjnego podpisanego przez osoby reprezentujące ministerstwa właściwe do spraw transportu wszystkich zainteresowanych państw, stosownie do przepisów rozdziału drugiego rozporządzenia (EU) 913/2010. Powinno to nastąpić w ciągu kilku najbliższych tygodni – tłumaczy MiB.

Projekt oceni Bruksela


Następnie Komisja Europejska (DG MOVE) przeprowadza niezbędne analizy w celu przygotowania projektu decyzji w sprawie utworzenia korytarza. Termin nałożony na KE przez art. 5 ust. 6 rozporządzenia to 9 miesięcy. Decyzja taka wymaga również zatwierdzenia przez komitet SERAC, zgodnie z artykułem 21 rozporządzenia. Stosownie do art. 5 ust. 7 korytarz powinien zostać uruchomiony w terminie dwóch lat od decyzji KE.

Inicjatorem utworzenia korytarza jest strona węgierska. Polska od samego początku jest pozytywnie nastawiona do tej koncepcji oraz bardzo aktywna w pracy nad uruchomieniem konkretnych działań w celu przełożenia jej na formalną decyzję.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5