Partnerzy serwisu:
Tabor

Jak certyfikować podmioty odpowiedzialne za utrzymanie (ECM)?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
14-01-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZDG TOR, 14 stycznia 2011

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Jak certyfikować podmioty odpowiedzialne za utrzymanie (ECM)?
Certyfikacja podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM) jest kwestią kluczową. Nowi przewoźnicy i zarządcy infrastruktury nie mają rozbudowanych struktur organizacyjnych i pionów technicznych jak dawne monopole kolejowe. - Życie dowiodło, że sam rynek tych spraw nie ureguluje – mówi Ryszard Węcławik z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, prelegent na konferencji "Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym", która odbędzie się 27 stycznia 2011r.

Krzysztof Baczyński, Ekspert Specjalista w Zespole Doradców Gospodarczych TOR: Konieczność wdrażania certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie jest pochodną powolnego lecz systematycznego odchodzenia krajów członkowskich UE od monopolu kolejowego. Sytuacja ta tworzy nową organizację rynku wymuszaną pojawieniem się nowych firm kolejowych – przewoźników i zarządców infrastruktury. Te często drobne firmy nie mają tak rozbudowanych struktur organizacyjnych i pionów technicznych jak dawne monopole. Życie – w postaci katastrof kolejowych (szczególnie tej w Viareggio) – dowiodło, że sam rynek tych spraw nie ureguluje a nowe firmy są zbyt słabe, by wymusić dobrowolne stosowanie dawnych reguł. Ponadto wolny rynek i rozwój transgranicznej współpracy gospodarczej powodują, że trudno jest ustalić która firma, w długim łańcuchu dostawców i pośredników, i za co odpowiada.

Do końca 2010 r. miała być przyjęta przez Komisję Europejska regulacja (rozporządzenie) dotycząca certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych (ECM) – nie została opublikowana. Czy oznaczałoby to, że nie została zaakceptowana przez Komisję Europejską?

Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Zespole Doradców Gospodarczych TOR: Brak publikacji nie przesądza o tym, że rozporządzenie nie zostanie przyjęte do stosowania przez Kraje Członkowskie. Nie wdawajmy się w dywagacje, gdyż na organizowanej przez Rynek Kolejowy konferencji 27 stycznia br. będzie przedstawiciel Pan Anders Lundström, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa ERA. To właśnie Agencja opracowuje i przedkłada Komisji wszelkie projekty decyzji i regulacji dotyczących bezpieczeństwa na kolejach Wspólnoty. Należy sądzić, że ma najświeższe informacje w tym zakresie.

KB: Zatem nie ma problemu – mamy czas na zastanawianie się czy istnieje problem certyfikowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych i kiedy będzie trzeba to wdrażać?

RW: Kwestia opublikowania rozporządzenia KE niczego nie zmienia. Problem jeżeli się przesunie, moim zdaniem, nie zmieni faktu konieczności wdrożenia systemów do końca 2012 roku. Należy tu przypomnieć, że do 31 grudnia 2010 r. trwał wyścig z czasem zarówno podmiotów rynku kolejowego jak i urzędników UTK aby wywiązać się z zobowiązania prawa wspólnotowego dotyczącego uzyskania certyfikatów i autoryzacji bezpieczeństwa. Brak tych dokumentów uniemożliwiałby wykonywanie przewozów kolejowych, to spowodowałoby brak przychodów i w efekcie upadek firm przewozowych. Najdrastyczniejszym przypadkiem byłoby nie uzyskanie autoryzacji przez zarządcę głównej infrastruktury, tj. PKP PLK S.A. Wówczas nie tylko zarządca nie uzyskiwałby przychodów nie mogąc udostępniać swojej infrastruktury ale i przewoźnicy nie uzyskiwaliby przychodów nie mogąc wjechać na tę infrastrukturę. Mielibyśmy paraliż o wiele groźniejszy niż ten z przewozami pasażerskimi po zmianie rozkładu jazdy na początku grudnia. Wracając na grunt pojazdów kolejowych popatrzmy na problem PKP Intercity z posiadaniem w odpowiednim czasie potrzebnej ilości sprawnych pojazdów (wagonów) aby przewieźć tych co nie dość że kupili bilety to jeszcze uparli się jechać pociągiem.

KB: Co to ma wspólnego z problemem certyfikowania ECM, tj. podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych?

RW: Decyzję o wdrożeniu systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS) Komisja Europejska podjęła w sierpniu 2007 roku z datą końcową 21 grudnia 2010 r. i spójrzmy na decyzje Prezesa UTK nadające certyfikaty i autoryzacje bezpieczeństwa, 90 % autoryzacji i wydanych zostało w grudniu 2010r a prawie 70% certyfikatów wydanych zostało w listopadzie i grudniu br. Wówczas było niemal 3,5 roku na opracowanie dokumentów i na wydanie decyzji przez Prezesa UTK. Przewidywany czas na wdrożenie certyfikatów ECM to tylko 2 lata.

Trwa spór pomiędzy PKP Intercity i UTK o to czy DSU złożone w październiku ubiegłego roku to wniosek o wydłużenie okresów między przeglądami wagonów. Zapomina się, że na zmiany wymogów określanych jako DTSU na DSU był czas - wymóg uchwalono z 5 letnim okresem vacatio legis w 2005 r.

Konferencja organizowana 27 stycznia przez Rynek Kolejowy jest skierowana głównie do kierownictw tych spółek kolejowych, które posiadają, eksploatują, utrzymują, naprawiają lub modernizują a także produkują pojazdy kolejowe. To te kierownictwa powinny wiedzieć, że w pierwszej kolejności certyfikacja obejmie użytkowanie wagonów towarowych a pozostałe pojazdy na zasadzie dobrowolności - lecz ta dobrowolność skończy się w 2017 roku. Certyfikat bezpieczeństwa to coś więcej niż certyfikat jakości, który wypada mieć a tamten trzeba mieć. Kto nie spełni tych wymogów wypadnie z gry rynkowej – sprawa SMS powinna czegoś nauczyć wszystkich graczy na rynku transportu kolejowego.

Uważni obserwatorzy problemu certyfikacji i bezpieczeństwa w przewozach kolejowych już zauważyli, że ruszył proces tzw. samocertyfikacji. To daje przewagę konkurencyjną na rynku. Ponadto krążą pogłoski iż władze bezpieczeństwa niektórych krajów UE będą utrudniać dostęp do ich infrastruktury kolejowej tym przewoźnikom, którzy nie poddali się samocertyfikacji.

KB: Czy certyfikacja (i autoryzacja) bezpieczeństwa różnych obszarów działalności kolejowej prowadzona w oparciu o rozwiązania unijne jest potrzebna?

RW: Czy potrzebne jest nam nowe spojrzenie na sprawy bezpieczeństwa? Nowe podejście oznacza, że zarząd firmy całkowicie kontroluje sprawy bezpieczeństwa działalności kolejowej. Nadzór ten jest zapewniany przez drobiazgowo opisane procedury i metodyki działania szeroko wykorzystujące osiągnięcia nauki i techniki. Spójrzmy dla przykładu na sytuację w Polsce

Wszyscy mówią, że PKP miało doskonale działające procedury i metody zarządzania bezpieczeństwem transportu kolejowego w całym obszarze działalności. To koronny argument przeciwników stosowania europejskich pomysłów. Ale zapominamy przy tym, że PKP od lat nie istnieje. Na rynku przewozów kolejowych w naszym kraju działają zupełnie nowi gracze. Wiele z tych nowych firm nie ma żadnych związków z dawnym PKP. Nie ma też żadnych tradycji wiążących je z tym coraz bardziej już odległym okresem. Ponadto mamy do dyspozycji nowe narzędzia – przede wszystkim oparte o szybko rozwijające się technologie informatyczne. Idzie nowe. Jeżeli zerkniemy jak radzą sobie w tym świecie nowych technologii firmy z „tradycjami” PKP, to będziemy musieli stwierdzić, że np. przy tak prostym zadaniu jak wprowadzanie nowego rozkładu jazdy w grudniu ubiegłego roku „dały plamę” – jak mówią młodzi ludzie.

Wymienione w rozmowie ekspertów ZDG TOR kwestie będą wiodącym tematem konferencji „Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym”, którą organizują RK Konferencje, a która odbędzie się 27 stycznia 2011 roku w Warszawie.

 

\

www.rk-konferencje.pl

Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym
 

Data i miejsce konferencji:

27 stycznia 2011 r., Warszawa

 Program konferencji:

 

9:30

Rejestracja uczestników, poranna kawa

9:40

Wprowadzenie: Piotr Faryna, dyrektor biura, Railway Business Forum

10:00 Prezentacja wprowadzająca:
Rozwój legislacji europejskiej w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa zarządców infrastruktury, operatorów kolejowych, jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie.
Prelegenci:
Anders Lundström, Head of Unit Safety, European Railway Agency
Aleksandra Perkuszewska, Common Safety Targets officer, European Railway Agency
10:50 Prezentacja:
Stan obecny implementacji nowej legislacji europejskiej w zakresie bezpieczeństwa kolejowego w prawie polskim
Prelegent: Krzysztof Banaszek, Wiceprezes ds. Techniki i Bezpieczeństwa Urzędu Transportu Kolejowego
11:20 Prezentacja:
Polityka samocertyfikacji ECM
Prelegent: Bogumił Wysocki, Freightliner PL
11:50 Prezentacja:
Nowe uregulowania prawne w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transporcie kolejowym – certyfikacja ECM
Prelegent: Krzysztof Baczyński, Ekspert, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
12:10 Przerwa Kawowa
12:40 Prezentacja:
Ryzyka współdzielone w zarządzaniu bezpieczństwem w transporcie kolejowym
Prelegent: Marek Pawlik, Wiceprezes Zarządu, PKP PLK
13:10 10 Prezentacja:
Doświadczenia w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie kolejowym w PKP Cargo
Prelegent: Paweł Terczyński, Menedżer ds. procesu kontroli i audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w Wydziale Bezpieczeństwa Ruchu, PKP Cargo
13:30 Prezentacja:
Inwestycje w bezpieczeństwo a eliminowanie ryzyka. Przykład zastosowań w taborze kolejowym zabezpieczeń typu crash.
Andrzej Żurkowski, Dyrektor, Instytut Kolejnictwa
13:50 Prezentacja:
Bezpieczeństwo projektów inwestycyjnych
Prelegent: Iwona Staniec, Polrisk
14:10 Prezentacja: Zmiany w prawie w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa a bieżąca sytuacja na rynku kolejowym
Prelegent: Marcin Kamola, Analityk, ZDG TOR
14:30 Lunch
15:30 Prezentacja wprowadzająca do dyskusji:
Prawno-instytucjonalne przeszkody certyfikacji bezpieczeństwa w transporcie kolejowym
Prelegent: Ryszard Węcławik, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Kolejowego, ZDG TOR
16:00 Panel dyskusyjny: problemy certyfikacji usług transportu kolejowego
Uczestnicy:
• przedstawiciel ERA
• przedstawiciel UTK
• przedstawiciel MI
• przedstawiciel PKP PLK
• przedstawiciel DB Schenker Rail Polska
17:00 Zakończenie konferencji

 Patronat medialny: Rynek Kolejowy i rynek-kolejowy.pl

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5