Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) wyraża żal, że działania zaproponowane przez Komisję Europejską w białej księdze polityki transportu do 2050 roku podważają możliwość osiągnięcia systemu zintegrowanego transportu, co może też zagrozić utratą konkurencyjności tego systemu i gospodarki Europy.
Przewodniczący Komitetu Transportu Towarów IRU Alexander Sakkers zadeklarował, że "branża transportu drogowego jest zdeterminowana, aby współpracować z wszystkimi instytucjami UE, rządami krajów, jak również producentami pojazdów i części do nich w celu dalszego zmniejszenia wpływu motoryzacji na środowisko naturalne i wprowadzenia zasady komodalności, przyjętej przez UE w 2006 roku".
Jednakże IRU "zdecydowanie żałuje" wyboru, jaki dokonała Komisja Europejska zakładając wspieranie innych rodzajów środków transportu, w tym kolei, które "po prostu nie nadają się do tego zadania", jak podkreślono w komunikacie.
Dlatego branża transportu drogowego sprzeciwia się projektowanym podwyżkom podatków, ceł i opłat, skierowanych wyłącznie do towarowego transportu drogowego. Środki te "będą używane do subwencjonowania innych rodzajów transportu, bez żadnych korzyści środowiskowych, ekonomicznych lub społecznych" - czytamy w stanowisku IRU.
Według przedstawicieli tej unii, opłaty za użytkowanie infrastruktury transportowej powinny być stosowane wobec wszystkich środków transportu, a przychody z opłat drogowych przydzielone do poprawy infrastruktury drogowej.
IRU uważa, że przyjęta z "Strategii…" zasada "zanieczyszczający płaci" (PPP - Polluter Pays Principle) nie jest "właściwą odpowiedzią na problem internalizacji zewnętrznych kosztów". Jest ona "przestarzała ekonomicznie i mylna z punktu widzenia ochrony środowiska". Zamiast tego IRU zaleca stosowanie zasady "najtańszy kosztowo nie płaci" (CCAP - Cheapest Cost Avoider Principle), jako sposobu zapewniającego wzrost gospodarczy i utrzymanie konkurencyjności transportu, a za którą to teorię prof. Ronald Coase otrzymał w 1991 r. nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii, przypomina IRU.
Więcej
