Inspektorzy UTK kontrolujący pociąg PKP Intercity zauważyli w jednym z wagonów niesprawne blokady drzwi bocznych otwieranych przyciskiem. Pociąg z usterką jechał 160 kilometrów na godzinę.
12 listopada 2015 r. inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego skontrolowali pociąg PKP Intercity „Klimczok” relacji Gdynia Główna – Bielsko Biała Główna.
- Stwierdzono, że spółka naruszyła przepisy dotyczące utrzymania pojazdów kolejowych, dopuszczając do eksploatacji wagon klasy 2 z niesprawnymi blokadami drzwi bocznych odskokowo–przesuwnych, otwieranych przyciskiem. Podczas kontroli pociąg poruszał się z prędkością ok. 160 km/h – informuje UTK w komunikacie.
Nie sprawdzono blokady
Niesprawną blokadę drzwi bocznych stwierdzono także w wagonie restauracyjnym. Konduktor przechodząc przez wyżej wymienione wagony nie sprawdził działania blokady. Dopiero po poinformowaniu drużyny konduktorskiej o niesprawnych blokadach drzwi bocznych, kierownik pociągu zabezpieczył drzwi przed otwarciem.
Oprócz niesprawnej blokady drzwi kontrole UTK wykazały, że pojazdy kolejowe są eksploatowane z niesprawną pneumatyką drzwi między wagonami i niesprawnymi drzwiami do przedziału. Brakowało gaśnicy, a kierownik pociągu nie znał systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) i obowiązujących procedur. Nie naniósł również zmian w dodatku do wewnętrznego rozkładu jazdy pociągów zawierającego wykaz ostrzeżeń stałych.
PKP Intercity: usterkę usunęliśmy
- Usterka blokady drzwi wagonu została usunięta 16 grudnia i potwierdzona przez wydanie ekspertyzy warsztatowej 18 grudnia. Dotyczyła ona czujnika nadajnika prędkości sterującej układem blokady drzwi. Urządzenie to zostało wymienione. Dzisiaj zostanie dostarczona dokumentacja do UTK z prośbą o uchylenie decyzji wyłączającej wagon – poinformowała w piątek Rynek Kolejowy Beata Czemerajda z PKP Intercity.