Jednym z pojazdów zaprezentowanych przez Alstoma podczas targów InnoTrans 2010 była hybrydowa lokomotywa manewrowa BR203. Rozwiązanie przedstawione przez francuski koncern ma być niezwykle korzystne dla ochrony środowiska.
Producent zwraca uwagę na fakt, że tradycyjne lokomotywy manewrowe są hałaśliwe, a silniki spalinowe przez nie wykorzystywane zanieczyszczają środowisko nawet wtedy, gdy pojazd pracuje na jałowym biegu.
Lokomotywa Alstoma posiada system napędowy złożony z baterii, prądnicy dieslowskiej silników elektrycznych oraz mechanicznej skrzyni biegów. Lokomotywa napędzana jest przez baterie, które są w razie potrzeby doładowywane przez prądnice. Mogą one dostarczać dodatkowej energii bezpośrednio do urządzeń napędowych w chwilach szczytowego obciążenia pracą.
Według producenta, napęd elektryczny zapewnia 40-proc. oszczędności w zużyciu paliwa i emisji dwutlenku węgla w trakcie pracy lokomotywy oraz aż 75-proc. w okresie bezczynności. Pojazd emituje także 60 proc. mniej zanieczyszczeń cząsteczkowych i 40 proc. mniej tlenku i dwutlenku azotu.
Pomiędzy cyklami ładowania baterii, lokomotywa może być używana w tunelach lub halach, nie emitując wówczas żadnych zanieczyszczeń. Cechuje się ona także emisją hałasu niższą o 15dB niż w przypadku standardowych rozwiązań.
Koszty utrzymania pojazdu są niższe o 15 proc. niż w przypadku tradycyjnych lokomotyw manewrowych - podaje Alstom.
Niedawno DB Schenker Rail, Mitteldeutsche Eisenbahngesellschaft (MEG) i Alstom podpisały porozumienie dotyczące długoterminowego testowania hybrydowych lokomotyw manewrowych. MEG, spółka córka kolei niemieckich, wyleasinguje pięć pojazdów, z opcją na ich kupno w przyszłości. - MEG będzie pierwszym przewoźnikiem w Europie dysponującym flotą takich pojazdów hybrydowych - zaznaczył Klaus Hiller z Alstom Transport Germany.