Od rozpoczęcia budowy centralnego odcinka II linii metra było 180 dni przestoju. Wykonawca przekonuje, że dotrzymanie terminu kontraktowego, upływającego pod koniec października 2013 r., jest nieralne. Pociągi wyjadą na trasę w wakacje 2014 r. Czy już z pasażerami – nie wiadomo.
– Łącznie od początku budowy do wystąpienia awarii na stacji C-13 Powiśle wykonawca zgłosił 180 dni nieplanowanego przestoju, związanego z niewybuchami czy koniecznością przekładek nieznanych instalacji. Analiza dokumentów w tej sprawie trwa – mówi Dariusz Kostaniak, wiceprezes Metra ds. inwestycji. Jak dodał, wykonawca oświadczył, że wszystkie tarcze powinny zakończyć prace na Powiślu w czerwcu 2013 r.
Data zakończenia budowy (koniec października 2013 r.) pozostaje na razie niezmieniona. Jednak Francesco Scaglione, kierownik kontraktu ze strony AGP Metro, przyznaje, że dotrzymanie tego terminu jest niemożliwe – nie z powodu sierpniowej awarii na C-13, a z uwagi na wcześniejsze problemy i przestoje. – Pociągi będą jeździć w wakacje 2014 r. Czy z pasażerami, to nie wiem. Zależy to od certyfikacji, na którą wpływu nie mamy – mówi Francesco Scaglione.
Zgodnie z kontraktem podpisanym 27 października 2009 r., wykonawca dostał równe cztery lata na zaprojektowanie i wybudowanie centralnego odcinka II linii metra. Rozpoczęcie prac na poszczególnych stacjach było opóźnione przez przedłużający się proces uzyskiwania pozwoleń na budowę. Później prace utrudniały liczne przekładki instalacji podziemnych. Do końca kwietnia br. na trasie centralnego odcinka II linii przebudowano łącznie 121 km kabli niskiego, średniego oraz wysokiego napięcia, ponad 446 km kabli telekomunikacyjnych, prawie 5 km sieci ciepłowniczej, ponad 3 km sieci gazowej, prawie 6 km sieci wodociągowej i prawie 7 km sieci kanalizacyjnej.
Nie wiadomo dokładnie, jaki wpływ będzie miała sierpniowa awaria na termin zakończenia prac. W związku z jej wystapieniem wykonawca podjął decyzję o zmianie miejsca startu dwóch tarcz, które miały ruszyć z Powiśla na przełomie sierpnia i września br. i drążyć tunele w kierunku Dworca Wileńskiego. Teraz TBM-y będą drążyły w odwrotnej kolejności z Pragi. Pierwsza tarcza z nowej lokalizacji powinna ruszyć na początku lutego 2013 r.