Partnerzy serwisu:
Prawo

IGTL: Kamera w kabinie maszynisty nie poprawi bezpieczeństwa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/IGTL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
IGTL: Kamera w kabinie maszynisty nie poprawi bezpieczeństwa
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, ma wątpliwości odnośnie możliwości skutecznego nałożenia na przedsiębiorstwa kolejowe obowiązku instalacji przedmiotowych urządzeń w trybie rekomendacji Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Po katstrofie pod Szczekocinami, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych zaleciła instalację kamer na pojazdach trakcyjnych. Jak wskazuje IGTL w swoim stanowisku, prawo wymaga, by zalecenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych dotyczyły poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania poważnym wypadkom, wypadkom lub incydentom. Tymczasem z samego uzasadnienia zaleceń PKBWK wynika, że posiadanie zapisów obrazu przed pojazdem oraz głosów maszynisty powtarzających widoczny sygnał przyczynić się ma przede wszystkim do usprawnienia ustalania przyczyn i okoliczności zdarzeń w trakcie prowadzonych postępowań.

„Nie ulega zatem wątpliwości, iż zalecenie instalacji w/w urządzeń nie jest ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa. Jedynie na marginesie Izba podnosi, iż przedmiotowa rekomendacja nie uwzględnia w żaden sposób zasady proporcjonalności pomiędzy wydatkami koniecznymi na jej wykonanie, a przewidywanymi korzyściami płynącymi z jej wdrożenia” – pisze IGTL.

Nawet gdyby uznać, iż  powyższe zalecenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych zmierzają do poprawy bezpieczeństwa, to Izba uważa, że wdrożenie zaleceń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymagałoby adekwatnych zmian legislacyjnych. Stosowne przepisy prawne nie zostały wprowadzone do porządku prawnego obowiązującego w Polskce.

IGTL wytacza również cięższe argumenty przeciw działaniom Komisji. „Z informacji otrzymanych od EPTOLA (EPTOLA European Passenger Train & Traction Operating Lessors' Association), zba wnioskuje również, że treść rekomendacji Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych została poddana analizie w/w stowarzyszenia, w rezultacie której uznana została za sprzeczną z prawem europejskim i  powodującą bariery w międzynarodowym transporcie kolejowym” – czytamy. Izba zwróciła się z prośbą o jednoznaczne stanowisko Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, jako organu który skierował rekomendację do przewoźników i zarządców.

Zdaniem Izby wdrażanie przedmiotowej rekomendacji, jako nie zmierzającej do poprawy poziomu  bezpieczeństwa, powinno być indywidualną decyzją przewoźników kolejowych prowadzących działalność w oparciu o systemy zarządzania. Tym samym, monitorowanie wdrożenia rekomendacji przez Urząd Transportu Kolejowego Izba uznała za działanie bezcelowe, niepotrzebnie obciążające przewoźników, którzy podjęli decyzję o braku wdrożenia rekomendacji.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

UTK: Cyberbezpieczeństwo kluczowe dla bezpiecznej kolei

Innowacje

Efekt COVID: Więcej awanturujących się pasażerów

Pasażer

Efekt COVID: Więcej awanturujących się pasażerów

Łukasz Malinowski 10 czerwca 2023

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

UTK: Cyberbezpieczeństwo kluczowe dla bezpiecznej kolei

Innowacje

Efekt COVID: Więcej awanturujących się pasażerów

Pasażer

Efekt COVID: Więcej awanturujących się pasażerów

Łukasz Malinowski 10 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5