Technologia, która się nie rozwija - zanika. Grupa KZN Bieżanów rozumie tę zależność, dlatego stale doskonaląc produkty nawierzchniowe dedykowane dla „standardowych” kolei, jednocześnie wdraża rozwiązania przeznaczone dla kolei dużych prędkości. Z odwagą patrzymy w przyszłość, by oferować lepsze produkty już dziś.
Grupa KZN Bieżanów i jej lider Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” to czołowy producent
infrastruktury szynowej. Szeroka oferta obejmuje produkty i usługi związane z nawierzchniami kolejowymi, miejskimi (tramwaj+metro) i przemysłowymi. – Od dłuższego czasu wyzwaniem dla nas było jednak zaoferowanie naszym klientom, rozwiązań dedykowanych dla standardów KDP. Systematyczne przygotowania do tego kroku polegały na stworzeniu i dynamicznym rozwoju Biura Badawczo-Rozwojowego – podkreśla Jacek Paś, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Rozwoju KZN „Bieżanów”. – To biuro skupiło w jednym miejscu i zintensyfikowało wysiłki podejmowane dotychczas przez poszczególne wydziały firmy, związane z rozwijaniem technologii rozjazdowej – zaznacza dyr. Paś.
Krzyżownica wykonana z innowacyjnego materiału – staliwa bainitycznego, przezentowana na targach TRAKO 2011, to namacalny efekt działania tej sekcji w ramach Grupy KZN Bieżanów. Ambicją firmy było jednak zaprezentowanie przedstawicielom rynku kolejowego kompletnego i zaawansowanego technologicznie produktu – rozjazdu dedykowanego dla kolei dużych prędkości. W tym celu podjęta została bliska współpraca z hiszpańskim odpowiednikiem krakowskiej firmy, jednym z istotnych podmiotów tamtejszego rynku nawierzchniowego – firmą Talleres Alegría. Wymiana doświadczeń i pomysłów zaowocowała rozwojem wspólnego projektu Rz 60E1-1200 HS, czyli pierwszego z serii rozjazdów dedykowanych dla prędkości przekraczających 200 km/h. – W nowym rozjeździe zastosowaliśmy najbardziej zaawansowane rozwiązania z „banków technologii” Grupy KZN Bieżanów i Tallares Alegría. Znajdują się tu więc wąska podrozjazdnica zespolona z zamknięciem nastawczym oraz krzyżownica z ruchomym dziobem – podkreśla Magdalena Kamińska, kierownik Biura Badawczo-Rozwojowego.
– Dzięki temu jesteśmy w stanie prezentować produkt, który jest dopasowany do najnowocześniejszych standardów kolejowych sieci typu high speed. Obie strony traktują ten projekt priorytetowo. Stąd by przyspieszyć proces projektowania, produkcji i certyfikacji całej palety wspólnych wyrobów nawierzchniowych spod znaku kolei dużych prędkości, znacząco zacieśniono współpracę na poziomie technologicznym i organizacyjnym. – Podstawowym celem tych działań jest efektywniejsze ofertowanie rynku infrastruktury kolejowej, na którym pojawia się coraz więcej projektów wymagających stosowania rozjazdów o parametrach prędkości równych lub większych 250 km/h. Ta sytuacja dotyczy tak Polski jak i całej Europy. – mówi Jacek Paś.
– My jesteśmy już na to gotowi, czego dowodem jest kompletny produkt prezentowanym po raz pierwszy na targach TRAKO 2013. To komunikat dla zarządców infrastruktury kolejowej, ale także firm wygrywających duże kontrakty budowlane, że posiadamy w pełni wartościowe produkty typu high speed – akcentuje dyrektor.
Nowoczesny produkt – rozjazd Rz 60E1-1200 HS można będzie obejrzeć na terenach zewnętrznych (TZ01) Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2013.
*artykuł sponsorowany