– Przedstawiony przez przewodniczącego Komisji Europejskiej Jean-Claude Junckera projekt listy priorytetów inwestycyjnych daje szansę na szybsze zapewnienie finansowania budowy linii Kolei Dużych Prędkości „Y” z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” minister sprawiedliwości i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Zadanie zgłoszone przez polski rząd do realizacji z powstającego Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS) znalazło się na pierwszym miejscu listy.
Lista zawiera projekty infrastrukturalne o kluczowym znaczeniu dla zwiększania spójności UE oraz przyspieszania rozwoju krajów członkowskich. – Obecność linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/ Wrocław to dobra wiadomość. Jeśli po dyskusji przedstawicieli krajów członkowskich i kompetentnych organów oraz zatwierdzeniu przez Komisję zadanie pozostanie na liście, skutki dla polskiej kolei mogą być niebagatelne. To kolejna szansa, nie tylko dla Łodzi i regionu, ale i dla Polski, na jeszcze szybszą podróż w kierunku zachodu Europy, na unowocześnienie polskich kolei, stworzenie nowej oferty oraz wyrównanie szans w konkurencji międzygałęziowej z innymi rodzajami transportu. Musimy zacząć od „Y” i musimy głośniej o tym projekcie mówić, wykorzystując możliwości stwarzane przez nową perspektywę europejską – uważa Grabarczyk.
W ocenie ministra lista przewodniczącego KE, choć jest na razie tylko projektem, tworzy zupełnie nową szansę na znalezienie finansowania projektu KDP. – Pojawiają się już pierwsze deklaracje najbogatszych państw członkowskich UE, wśród nich Niemiec, o gotowości do wyposażenia funduszu niezbędnego do sfinansowania tych projektów pierwszymi kwotami – informuje Grabarczyk.
Rozmówca „Rynku Kolejowego” przypomina też, że rozwijany za jego rządów w Ministerstwie Infrastruktury program KDP – choć odłożony w czasie przez jego następcę Sławomira Nowaka – wciąż obowiązuje. – Trwają prace nad studium wykonalności [przedłużenia linii do granic niemieckiej i czeskiej – RC]. Również w dokumentach europejskich, dotyczących projektów transportowych – choćby tym, który określa sieć TEN-T – projekt „Y” jest jednym z elementów sieci bazowej. To także powinno pociągać za sobą konsekwencje w Polsce – twierdzi.
Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych, mający służyć finansowaniu projektów o wyższym stopniu ryzyka, jest jednym z elementów trzyletniego planu J. C. Junckera. Założony cel to ożywienie wzrostu gospodarczego i stworzenie nowych miejsc pracy w całej Wspólnocie. Gwarancje o wartości łącznie 21 mld euro mają zachęcić instytucje finansowe do współudziału w finansowaniu inwestycji. Zaplanowany efekt mnożnikowy wynosi 1:15, co oznacza, że realna wartość uruchomionych w ciągu 3 lat inwestycji powinna wynieść 315 mld euro. Jednym z głównych obszarów wykorzystania tej puli ma być infrastruktura transportowa.