– Nie ulega wątpliwości, że obecna perspektywa finansowa jest ostanią tak dużą dla nas jako państwa. Po stronie MIR jest duża determinacja wymagająca trudnych negocjacji, żeby, tak jak mamy na ten moment wieloletnie programy inwestycyjne, wprowadzić identyczne co do założeń mechanizm dotyczący utrzymania infrastruktury kolejowej – powiedział Maciej Gładyga, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Maciej Gładyga z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju był gościem tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Zaznaczył on, że obecność Polski w Unii Europejskiej stwarza warunki do rozwoju kolei, ale również nakłada na kraj obowiązki, które trzeba zrealizować. Gładyga przypomina, że obecność Polski w Unii Europejskiej nie pozwala na powrót do jednego przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe.
– Rozumiejąc, że można mieć różny ogląd sytuacji, nie możemy abstrahować od tego, że jesteśmy w Unii Europejskiej. To, że mamy do dyspozycji 50 mld zł wynika z obecności właśnie w Unii Europejskiej. Faktem jest, że nie uzyskalibyśmy nigdy takich środków a konsekwencją tego jest to, że musimy rozbić całą sytuację pod tytułem jedna kolej. Tego nie zmienimy – zaznacza Maciej Gładyga.
Zastępca dyrektor Departamentu Transportu Kolejowego w MIR poinformował, że ministerstwo dąży do wypracowania modelu efektywnego i długofalowego utrzymania infrastruktury kolejowej. – Nie ulega wątpliwości, że obecna perspektywa finansowa jest ostanią tak dużą dla nas jako państwa. Po stronie MIR jest duża determinacja wymagająca trudnych negocjacji, żeby tak jak mamy na ten moment wieloletnie programy inwestycyjne, wprowadzić identyczne co do założeń mechanizm dotyczący utrzymania infrastruktury kolejowej – powiedział Maciej Gładyga.
– To będzie miało kluczowe znaczenie po 2023 roku. Chodzi o to, żeby w chwili, gdy będziemy w nikłym stopniu finansowania inwestycyjnego, główny priorytet został sprowadzony na to, żeby utrzymywać i ewentualnie drobnymi modernizacjami poprawiać to, co zbudujemy przez te kilka lat do przodu. Zapewniam, że po stronie ministerstwa jest determinacja, by taki program stworzyć. Mamy bardzo trudne negocjacje z naszymi kolegami z PKP Polskich Linii Kolejowych, ponieważ musimy się poruszać w realiach budżetowych, ale liczymy na to, że jeszcze w tym roku uda nam się dotrzeć w okolice mety w obrębie kontraktu wieloletniego – zapewnił Maciej Gładyga.