Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2015 dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP PLK, Włodzimierz Kiełczyński, szczegółowo przedstawił, w jaki sposób narodowy zarządca infrastruktury przygotowywał się na wprowadzenie do eksploatacji na polskiej sieci kolejowej Pendolino, czyli pociągów jeżdżących powyżej 160 km/h.
Jak podał dyrektor Kiełczyński, w latach 2011-2014 infrastruktura była przygotowywana na przyjęcie nowych składów w ramach 21 projektów inwestycyjnych, których wartość sumaryczna wyniosła 8 mld zł. W ramach tych przedsięwzięć zmodernizowano łącznie 1209 km torów oraz 1138 km sieci trakcyjnej, wymieniono 958 rozjazdów i zmodernizowano 784 obiekty inżynieryjne oraz 207 krawędzi peronowych. Wyremontowano także 153 przejazdy drogowo-kolejowe.
1 września 2014 r. rozpoczął działalność Krajowy Sztab Operacyjny Pendolino, który powstał na bazie Komitetu Sterującego Programu Pendolino, znacząco rozszerzając zakres jego działania. W ramach tego podmiotu prowadzono codzienny monitoring postępu robót budowlanych, nowych problemów oraz ryzyka na 13 kluczowych odcinkach. Pracowało nad tym trzynaście dwuosobowych zespołów. W Biurze Zarządzania Projektami powołano Centrum Operacyjne Krajowego Sztabu Opracyjnego, w skład którego wszedł kierujący oraz sześciu członków. Codziennie zbiorcze raporty Centrum Operacyjnego z 13 wspomnianych odcinków były przekazywane do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, zarządu PKP PLK, biur w Centrali oraz Zakładów Linii Kolejowych.
Poza działaniami związanymi z odpowiednim przygotowaniem infrastruktury kolejowej, zarządca infrastruktury musiał opracować niezbędne procedury oraz uzyskać certyfikaty związane np. z zarządzaniem ryzykiem dla elektrycznego zespołu trakcyjnego ED250. Rozpoczęto także szkolenia personelu z zakresu zmian do instrukcji oraz zmian technicznych ETCS poziom 1. Szkoleniom zostali poddani m.in. pracownicy pionu instruktorskiego, personel posterunków nastawczych, automatycy, diagnostycy, koordynatorzy SMS, kadra kierownicza w Centrum Kierowania Ruchem, kontrolerzy spółki branży inżynierii i automatyki, dyżurni ruchu. Łącznie swoje kwalifikacje podniosło ponad 18 tys. osób – podał podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP PLK, Włodzimierz Kiełczyński.