Flirt ŁKA pierwszym pojazdem systemu kolei konwencjonalnej w Polsce z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).
20 listopada 2015r. Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności dla elektrycznego zespołu trakcyjnego typu FLIRT wyprodukowanego dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Stadler Polska. Jest to pierwsze w Polsce zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu zgodnego z TSI wydane dla pojazdu systemu kolei konwencjonalnej.
Uzyskanie zezwolenia jest potwierdzeniem zgodności pojazdu ze wszystkimi obowiązującymi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, tj. CR TSI Loc&Pas (2011/291/UE), TSI CCS (2012/88/UE), CR TSI NOI (2011/229/UE), TSI SRT (2008/163/WE), TSI PRM (2008/164/WE).
Flirty pierwsze z TSI
– Jesteśmy dumni z faktu, że to właśnie pojazd Flirt wyprodukowany dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w naszym siedleckim zakładzie jako pierwszy w Polsce otrzymał potwierdzenie pełnej zgodności z TSI. Zezwolenie zostało wydane bezterminowo i bez ograniczeń, co oznacza, że pojazdy Flirt tego typu mogą być oferowane zamawiającym już z dopuszczeniem do eksploatacji pojazdu zgodnego z TSI. To dla nas wielki sukces – mówi Magdalena Dankowska, dyrektor projektu w Stadler Polska.
Warto dodać, że zaprojektowane zgodnie z wymogami TSI zostały również pociągi Impuls Newagu, co nowosądecki producent podkreślał wielokrotnie. Jednak nie otrzymał on z UTK potwierdzenia pełnej zgodności pojazdów z TSI, czyli dokumentu, który właśnie dostał Stadler.
Flirty dla ŁKA z sygnalizacją kabinową
Andrzej Wasilewski, prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej nie kryje satysfakcji z decyzji UTK. – ŁKA jako pierwszy w Polsce przewoźnik regionalny ma tabor, który jest w pełni interoperacyjny, a więc spełniający surowe normy w zakresie bezpieczeństwa, ekologii i nowoczesnej technologii. Nasze pojazdy pozytywnie przeszły wszystkie testy. Tym samym wyróżniamy się na plus wśród innych. Łódzka Kolej Aglomeracyjna to po prostu dobra marka. Zapraszamy wszystkich do korzystania z naszych połączeń – mówi prezes Andrzej Wasilewski.
Pojazdy Flirt wyprodukowane dla Łódzkiej Kolej Aglomeracyjnej zostały wyposażone w interoperacyjny system klasy A (ERTMS), jak również powszechnie eksploatowany na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej system klasy B (SHP i Radiostop). Zabudowane urządzenia pojazdowe umożliwiają jazdę elektrycznego zespołu trakcyjnego po liniach wyposażonych w ERTMS/ETCS poziomu 1 jaki i poziomu 2. Wyposażenie pokładowe zostało zaprojektowane i wykonane przy zachowaniu spełnienia wymagań systemowych między innymi z UNISING SUBSET-026 wersja 2.3.0. Badania pojazdu na zgodność z siecią kolejową, w szczególności w zakresie zgodności charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu kolejowego z infrastrukturą i stałymi instalacjami, wykonano z wynikiem pozytywnym na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK, linia kolejowa nr 4, E 65) na odcinku pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem.