- Rola tramwajów systemie transportowym Warszawy będzie ciągle rosła. Przyczynią się do tego nie tylko nowe linie, ale i nowe rozwiązania techniczne w infrastrukturze, informacji pasażerskiej, oraz nowy tabor - to wniosek z pierwszego panelu Forum Inwestycji Tramwajowych.
Pierwsza część Forum Inwestycji Tramwajowych, które odbywa się dziś w Warszawie, dotyczyła roli szynowego transportu publicznego w generowaniu wzrostu ekonomicznego metropolii. Marcin Kozoń z warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego zauważył, że od kilku lat spada liczba wypadków z udziałem autobusów i tramwajów w Warszawie. Spada również liczba linii tramwajowych, które są zamiast tego wydłużane. Zwiększana jest też częstotliwość pozostałych linii. Wśród planowanych do wprowadzenia rozwiązań wymienił priorytety dla komunikacji tramwajowej. – Tramwaje idealnie nadają się do zadań specjalnych, na przykład dowozu do powstałego w ostatnich latach zagłębia biurowców na Służewcu – zaznaczył.
Nowe inwestycje Tramwajów Warszawskich przedstawił natomiast prezes przewoźnika Krzysztof Karos. Przyznał, że najtrudniejsza jest budowa trasy tramwajowej na Tarchomin, jednak jeszcze w październiku ma zostać tu wydana druga decyzja środowiskowa, która umożliwi realizację tej długo oczekiwanej inwestycji. Prezes Karos zwrócił też uwagę na funkcje miastotwórcze, które od wielu lat, również w Warszawie, sprawuje komunikacja tramwajowa. Stąd przygotowywane są kolejne projekty, w tym budowa trasy tramwajowej na Gocław, wzdłuż przedłużenia Trasy Mostu Północnego, na moście Krasińskiego, pod peronami Warszawy Zachodniej, oraz do Wilanowa i na Siekierki.
Szef Infrastruktury w Tramwajach Warszawskich Robert Grzywacz dodał, że duże emocje wśród mieszkańców wywołuje kwestia „zielonych torowisk”. Technologia ta jest bardzo ważna dla estetyki miasta. Grzywacz zaznaczył, że utrzymanie takich torowisk to spory koszt, z powodu konieczności podlewania i wykaszania. Pojawiły się jednak nowe technologie, które obniżają te koszty dzięki możliwości zastosowania odpowiednich gatunków, chłonących wodę i nie wymagających koszenia. Grzywacz zwrócił też uwagę na ważne kwestie techniczne, które są według niego często w Polsce pomijane przy realizacji tras tramwajowych, takich jak odpowiednia izolacja i odwodnienie torowisk.