Tramwaje Śląskie powoli ruszają z modernizacją swojej rozległej sieci. Jednak sporo emocji wciąż wzbudza likwidacja tramwajów w Gliwicach. Teraz do tego doszła kwestia zmian w układzie torowym w związku z przebudową Rynku w Katowicach.
Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich, przedstawiał podczas zeszłotygodniowego Forum Inwestycji Tramwajowych założenia tramwajowej części projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, dofinansowanego w ramach środków unijnych. Plany przewidują modernizację torowisk o długości ok. 44 km (tor pojedynczy), odbudowę torowisk o długości 1,8 km (tor pojedynczy), zakup 30 niskopodłogowych wozów oraz modernizację 75 wagonów z rodziny 105N. Zgodnie z zapowiedziami pierwsze prace modernizacyjne ruszyć miały we wrześniu 2012 r.
Na tym nie kończą się plany Tramwajów Śląskich. W kolejnej perspektywie budżetowej 2014-2020 spółka planuje modernizację ok. 70 km torowisk, budowę ok. 11 km nowych odcinków linii tramwajowych, zakup ok. 40 nowych tramwajów oraz zakup pojazdów pogotowia sieciowego i torowego.
Nadal sporo emocji budzi kwestia zlikwidowanej trasy tramwajowej w Gliwicach. – Na terenie Gliwic mamy zajezdnię tramwajową, ale w obsłudze miasta praktycznie nie uczestniczymy – przypomina Tadeusz Freisler. Jeden z uczestników Forum zapytał się o to, jak z perspektywy czasu jest odbierana w Gliwicach decyzja o likwidacji tramwajów. – Co jakiś czas temat ten powraca, jest jednym z argumentów w referendach w sprawie odwołania prezydenta miasta, więc jest to ważna kwestia. Do tej pory odbyły się dwa referenda, ale prezydent nie został odwołany. Jak widać, dla mieszkańców nie jest to najistotniejszy problem – zauważa prezes Tramwajów Śląskich. Jak jednak ocenia, miasto będzie musiało usprawnić komunikację autobusową w związku ze wzrastającym ruchem samochodowym.
Padło też pytanie o likwidację liniowego skrętu relacji Rondo – Zawodzie (z al. Korfantego w ul. Warszawską i odwrotnie) na remontowanym właśnie Rynku w Katowicach. Do tej pory w tym miejscu skręcały tramwaje linii 14. – To decyzja władz miasta Katowice, które z organizatorem transportu uznały, że taki skręt nie będzie potrzebny. Nie mamy na to wpływu. W przyszłości skręt ten mogłoby zastąpić planowane torowisko na ul. Grundmanna – powiedział Freisler. Jednocześnie przyznał, że budowa nowej trasy to raczej odległa perspektywa.
To nie koniec zmian na katowickim Rynku. Pojawi się nowa relacja skrętna z ul. Św. Jana w ul. Warszawską (i odwrotnie). Zniknie torowisko z Pocztowej i Dworcowej, co wiąże się z likwidacją możliwości zawracania w tym miejscu od północy i południa. Teraz tramwaje w obu kierunkach będą kursować ul. Św. Jana.
Większy widok mapy