Do końca 2014 roku na torach między Legnicą a Bielawą Dolną zacznie działać system sterowania ruchem kolejowym ETCS i GSM-R. To części Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który wdrażany jest w całej Unii Europejskiej. Dzięki systemowi zwiększy się komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym stworzono, by ujednolicić zarządzanie ruchem kolejowym na obszarze Unii Europejskiej. Dzięki niemu kolej może być interoperacyjna, co oznacza, że pociągi mogą poruszać się swobodnie po sieciach kolejowych, należących do różnych państw, bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany maszynistów. Co ważne dla przeciętnych użytkowników kolei, system ERTMS pozytywnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróżowania, umożliwiając prowadzenie ruchu kolejowego z prędkością sięgającą nawet 500 km/h.
W Polsce pierwsze wdrożenia systemu ERTMS prowadzi Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Jedną z inwestycji PKP jest „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” POIiŚ 7.1-15.1. Projekt stanowi II etap modernizacji linii kolejowej E 30 na odcinku od Legnicy do Bielawy Dolnej. Ze względu na pionierski w skali kraju rodzaj inwestycji, projekt ma charakter pilotażowy. Jeśli po zamontowaniu urządzeń, testy związane z jego funkcjonalnością pójdą pomyślnie, PKP będzie pracować nad wdrożeniem systemu ETCS i GSM-R na całej sieci.
Dodatkowo PKP PLK ubiega się o finansowanie projektu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
System GSM-R to cyfrowa łączność radiowa przeznaczona zarówno do zapewnienia łączności głosowej, głównie pomiędzy dyspozytorami ruchu i maszynistami oraz do zapewnienia cyfrowej transmisji danych, niezbędnych do funkcjonowania różnych systemów informatycznych obsługujących systemy kolejowe. System ETCS zapewnia zaś wysoki poziom bezpieczeństwa przez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych.
Wdrożenie ETCS i GSM-R to przede wszystkim podążanie za rozwojem transportu kolejowego, utrzymywanie jego wysokiego bezpieczeństwa oraz podnoszenie jego wydajności i jakości usług dla klientów. Zakończenie projektu przewidziane jest na koniec 2014 roku.