Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ekspresem przez media: tory na tiry, a nasypy pod ścieżki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ekspresem przez media: tory na tiry, a nasypy pod ścieżki
Patrząc na likwidację linii kolejowych można odnieść wrażenie, że historia zatoczyła koło. Zapewne niegdyś nie raz zdarzało się, że po ścieżkach i drożynach wytyczano linie kolejowe. Obecnie jest odwrotnie – zrywane są tory, aby w ich miejsce budować... trasy dla jednośladów. W minionych tygodniach w lokalnych mediach pojawiły się artykuły dotyczące takich przedsięwzięć.

„Spółka Polskie Koleje Państwowe jest otwarta na współpracę z samorządami oraz popiera inicjatywy służące mieszkańcom gmin” – takie zdanie wygłosił przed kilku laty Juliusz Engelhardt, podsekretarz stanu w ówczesnym Ministerstwie Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację w sprawie budowy ścieżek rowerowych na nieczynnych torowiskach kolejowych. W zielonym świetle danym przez zarządcę infrastruktury należy upatrywać przyczynę, że wiele linii kolejowych zostało zlikwidowanych bądź jest na drodze to trwałego wyłączenia z sieci dróg żelaznych kraju. A samorządowcy różnych szczebli w miejscu nieużywanych od dawna dróg żelaznych, chętnie widzą nowe drogi dla rowerów.

Do zalet takiego rozwiązania należy uregulowany stan prawny terenów, ważny przy wykonywaniu inwestycji liniowych. Z punktu widzenia rekreacji zaletami są niewielkie różnice wysokości oraz piękne widoki z nasypów kolejowych. Zapewne nie bez znaczenia jest chęć zagospodarowania terenu nieużytkowanego od lat, którego dotychczasowy użytkownik nie potrafił wykorzystać.

Zlikwidują „Szczucinkę”?

W ostatnich tygodniach chyba najwięcej miejsca poświęcono likwidacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin o długości niespełna 50 km. Wśród publikatorów był „Kurier Dąbrowski", który zauważył, iż „od lat nie udało się przywrócić do kolejowych łask tej trasy, teraz więc samorządowcy chcą zrobić z niej ścieżkę rowerową".

Artykuł ma związek z podpisanym porozumieniem przez 6 włodarzy miast i gmin, położonych wzdłuż nieczynnej od 2006 r. w ruchu towarowym drogi żelaznej. W porozumieniu zadeklarowano budowę ścieżki rowerowej po nasypie kolejowym. Wynikiem porozumienia było wystąpienie do Marszałka Województwa Małopolskiego o przejęcie od PKP omawianej trasy. W dalszej kolejności zakłada się budowę „nowoczesnej trasy rowerowej". Inwestycja ma być zrealizowana z pomocą środków z Unii Europejskiej.

Więcej

Jednośladem z Kępna do Namysłowa?

Na portalu ziemiakepinska.pl można przeczytać o planach budowy trasy pieszo-rowerowej Kępno – Namysłów, po śladzie dawnej linii kolejowej nr 307 o długości ponad 40 km. Jak wynika z relacjonowanego przez serwis informacyjny spotkania, zainteresowane samorządy pracują nad porozumieniem w tej sprawie. Aby zakładana inwestycja mogła być zrealizowana, strony muszą przejąć pas terenu zarządzanego przez PKP. Sprawę tę ułatwia uregulowanie spraw własnościowych oraz deklaracja uporządkowania terenu przez dotychczasowego użytkownika. Entuzjazm w zakresie przejęcia trasy studzi jednak konieczność wnoszenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego.

Więcej

Rozbierają tory na Mazurach i w Wielkopolsce

W lokalnych serwisach informacyjnych można przeczytać o prowadzonych pracach rozbiórkowych odcinków linii kolejowych oraz pomysłach wykorzystania pozostałych nasypów pod trasy rowerowe.

Na portalu Powiatu Szczycieńskiego pojawiła się informacja o rozbiórce nawierzchni linii kolejowej nr 262 Szczytno – Biskupiec Reszelski, która formalnie była zlikwidowana jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Z uwagi na walory krajobrazowe, które doskonale są widoczne z terenu kolejowego, samorządowcy z powiatu i gminy Biskupiec porozumieli się w sprawie budowy trasy rowerowej na odcinku drogi żelaznej. Wskazano, że jej dodatkowym atutem będzie bezpieczeństwo podróżujących oraz odpowiednie wyposażenie, które dodatkowo uatrakcyjni przejazd ok. 30 km trasą dla jednośladów.

Więcej

Na zmianę przeznaczenia terenu zapowiada się również między Złotowem a Więckorkiem – informuje serwis informacyjny astra24.pl. Po rozbiórce nawierzchni odcinka linii kolejowej nr 240 Świecie nad Wisłą – Złotów pozostał teren, który doskonale nadaje się na ścieżkę dla jednośladów. Orędownicy tego przedsięwzięcia uważają, że nowa droga ze Złotowa do Kujan mogłaby z powodzeniem pełnić dwie funkcje – stanowić atrakcję turystyczną oraz być wykorzystywana podczas codziennych dojazdów do pracy i szkół. Trasa ma duże walory widokowe, ułatwia również dojazd do Kujan – jednego z ciekawszych miejsc w tych okolicach.

Jak ustalił portal astra24.pl, aby była szansa na wybudowanie nowej drogi dla jednośladów niezbędne jest przejęcie gruntu przez samorządy, po uprzednim uregulowaniu spraw własnościowych. Wskazuje, że jest wola współpracy zarówno u zarządcy infrastruktury kolejowej, jak i u samorządowców, co daje szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia.

Więcej

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Pasażer

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Paweł Rydzyński 24 września 2022

Szymon Nitka: Przestańcie wieszać rowery!

Pasażer

Szymon Nitka: Przestańcie wieszać rowery!

Szymon Nitka, Znajkraj 27 sierpnia 2022

Belgia: 8 miejsc rowerowych w każdym pociągu

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Krzysztof Wolsztyński 10 października 2021

Rowerzysta – wróg kolei?

Pasażer

Rowerzysta – wróg kolei?

Paweł Rydzyński 18 sierpnia 2018

Zobacz również:

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Pasażer

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Paweł Rydzyński 24 września 2022

Szymon Nitka: Przestańcie wieszać rowery!

Pasażer

Szymon Nitka: Przestańcie wieszać rowery!

Szymon Nitka, Znajkraj 27 sierpnia 2022

Belgia: 8 miejsc rowerowych w każdym pociągu

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Krzysztof Wolsztyński 10 października 2021

Rowerzysta – wróg kolei?

Pasażer

Rowerzysta – wróg kolei?

Paweł Rydzyński 18 sierpnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5