Lato sprzyja podejmowaniu tematów związanych z podróżami i wypoczynkiem. Niestety, do wielu ważnych miejsc uprawiania turystki pociągi nie docierają mimo istniejących, choć nieużywanych dróg żelaznych. Czasem kolej może być również atrakcją turystyczną samą w sobie. Między innymi takie tematy podejmowały media w różnych częściach kraju.
Na Dolnym Śląsku jest bodajże najwięcej linii kolejowych biegnących do chętnie odwiedzanych miejsc, do których jednak nie można dotrzeć pociągi. Bez wątpienia należą do nich m.in. Karpacz, Sobótka i Świeradów Zdrój. Pojawiło się nawet zagrożenie fizyczną likwidacją dróg żelaznych. Zapewne to jeden z powodów, przez które temat nieużywanych linii kolejowych funkcjonuje w mediach lokalnych.
Internetowy serwis informacyjny „Jelonka.com” relacjonuje spotkanie robocze dotyczące możliwości uruchomienia połączeń do Karpacza i Kowar (linie nr 308 Jelenia Góra - Mysłakowice - Kowary oraz nr 340 Mysłakowice – Karpacz). Uczestniczący w spotkaniu gremialnie przeciwstawili się planom fizycznej likwidacji dróg żelaznych. Wskazywano, że są one istotne z punktu widzenia obsługi połączeń pasażerskich (w tym ruchu turystycznego), ale mają również duże znaczenie gospodarcze (linia nr 308). Wskazano na potrzebę ich rewitalizacji. Zdaniem samorządowców najlepszym rozwiązaniem byłoby przejęcie linii od spółek kolejowych, a następnie wykonanie niezbędnych robót. Co ciekawe, ustanowiony przez samorządy pełnomocnik miał wyraźnie odmienny pogląd od przedstawiciela PKP PLK w zakresie wysokości kosztów prac do wykonania. Kolejna ważna deklaracja jest taka, że Samorząd Województwa Dolnośląskiego będzie organizatorem połączeń pasażerskich, jeśli stan techniczny dróg żelaznych na to pozwoli.
Więcej
Sobótka jak Trzebnica?
Na portalu „niezależna.pl” można przeczytać o kampanii Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, która dąży do przywrócenia połączeń stolicy Dolnego Śląska z Sobótką. Stowarzyszenie domaga się zatrzymania dekapitalizacji odcinka linii kolejowej, jej remontu, a następnie uruchomienia połączeń pasażerskich. Podstawowym atutem drogi żelaznej jest możliwość dojazdu do Sobótki, stanowiącej punkt wypadowy na Masyw Ślęży. Ponadto odnowiona trasa stanowiłaby atrakcyjną alternatywę przy codziennych dojazdach do centrum Wrocławia z kilku osiedli i podwrocławskich miejscowości, odbywałby się tędy również ruch towarowy (obsługa kamieniołomów w rejonie Sobótki).
Więcej
„Telewizja Polska Wrocław” poinformowała zaś o planowanym remoncie 21 km odcinka torów w rejonie Wałbrzycha. Jego wykonanie pozwoli na uruchomienie połączeń na trasie Jugowice – Jedlina – Wałbrzych, i dalej do Jaworzyny Śląskiej i Świdnicy. Koszt inwestycji ma wynieść 80 mln zł. Gminy tworzące aglomeracje wałbrzyską już porozumiały się w tej sprawie PKP Polskie Linie Kolejowe.
Więcej
Drezyną koło Alwerni?
„Radio Kraków” donosi o działaniach na rzecz uruchomienia kolei drezynowej na fragmencie nieczynnej linii kolejowej nr 103, łączącej Trzebinię z Wadowicami. Taki pomysł na ożywienie kolejowego szlaku ma Stowarzyszenia Przyjaciół Regulic i Nieporazu, a inicjatywę popiera burmistrz Alwerni oraz kolejarze. Na początku aktywiści planują rozpocząć udrożnienie drogi kolejowej od wycinki drzew i krzewów. W dalszej perspektywie planują pozyskać środki zewnętrzne, które pozwolą na uruchomienie przedsięwzięcia. Będą dążyli również do odnowienia zaniedbanych budynków kolejowych. W ten sposób ma powstać atrakcja, która ma przyciągnąć turystów.
Więcej
Kolej przyciąga tłumy
A o tym, że kolej może przyciągać tłumy najlepiej świadczy III Parada Lokomotyw w Międzychodzie. W „Głowie Wielkopolskim” można przeczytać o wydarzeniu na nieczynnym węźle kolejowym, której głównymi bohaterami było 9 maszyn: 2 parowozy, 6 lokomotyw spalinowych oraz wagon motorowy. Dodatkowo zaprezentowano zabytkowe wagony pasażerskie i towarowe. W ramach wydarzenia uruchomiono ogólnodostępne pociągi lokalne do Łowynia, Międzychodu Letnisko i Wierzbna. Organizatorem wydarzenia był Instytut Rozwoju i Promocji Kolei z Poznania, a w wydarzeniu uczestniczyło 6 spółek kolejowych oraz stowarzyszenie Klubu Sympatyków Kolei z Wrocławia.
Więcej
Dużym zainteresowaniem cieszą się również Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe, o czym donosi serwis informacyjny „nowiny24.pl”. Przypomnijmy, że za sprawą lokalnego przedsiębiorcy na odcinku linii kolejowej między Zagórzem a Ustrzykami Dolnymi uruchomiono ruch turystyczny pojazdami napędzanymi siłą mięśni. Dodatkowo wyremontowano dworzec w Uhercach. W planach jest rozwój przedsięwzięcia – będzie możliwość rozpoczęcia przejażdżki w Ustrzykach Dolnych, a także dojazdu do Krościenka.
Więcej
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.