Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dźwignia pomoże sieci transportowej UE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
19-10-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dźwignia pomoże sieci transportowej UE
Szacunki Komisji Europejskiej wskazują, że koszt realizacji I fazy budowy europejskiej sieci bazowej wyniesie 250 mln euro. Takie nakłady muszą zostać poniesione w latach 2014-2020. Całość sieć ma powstać do roku 2030. Do tego czasu potrzebne będzie łącznie 500 mld euro. - Skąd wziąć te pieniądze? Wykorzystamy efekt dźwigni - tłumaczy Ellen Kray z DG Mobilność i Transport Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska opublikowała dziś informacje na temat bazowej sieci transportowej, która ma powstać do 2030 r., a także odnośnie nowego unijnego funduszu infrastrukturalnego (instrument "Łącząc Europę", CEF).

- Spodziewamy się, że do 2050 r. przewozy towarowe wzrosną o ponad 80 proc., a pasażerskie – o 50 proc. Jednocześnie emisja dwutlenku węgla musi spaść o ponad 60 proc. - informuje Kray. - Mamy niewystarczające, kiepskie połączenia pomiędzy krajami UE, a także z państwami spoza Unii Europejskiej. Tylko 20 portów lotniczych ma bezpośrednie połączenia z siecią kolejową, to samo można powiedzieć o jedynie 35 portach morskich. Jeśli chodzi o kolej, to jest 7 systemów elektryfikacji i kilka szerokości torów. Trudno mówić o wspólnej przestrzeni transportowej - podkreśla.

- Sieć bazowa obejmie najważniejsze centra gospodarcze. Co to oznacza dla Polski? Będzie więcej połączeń w sieci transeuropejskiej. Chodzi o takie ośrodki lotnicze jak Warszawa, Łódź, Katowice, Wrocław, Poznań, Szczecin oraz porty Szczecin, Świnoujście, Gdańsk, Gdynia. Zostaną one połączone z innymi państwami Unii Europejskiej, jak również z krajami sąsiadującymi, takimi jak Białoruś i Ukraina - mówi przedstawicielka Komisji Europejskiej.

Zgodnie z planami KE, 31,7 mld euro, jakie z CEF mają napłynąć na projekty transportowe. Według urzędników unijnych, instrument ma stać się "kapitałem zalążkowym" pobudzającym dalsze inwestycje państw członkowskich na rzecz uzupełnienia trudnych połączeń i powiązań transgranicznych, które mogłyby w innej sytuacji nie powstać. Finansowanie projektów infrastrukturalnych z CEF ma wywołać efekt "dźwigni". Z doświadczeń KE wynika, że każdy milion euro wydany na poziomie europejskim pociąga za sobą 5 mln euro od rządów państw członkowskich oraz 20 mln euro z sektora prywatnego.

Jak podaje Komisja, zwykły poziom współfinansowania dla projektów TEN-T dotyczących sieci bazowej wynosić będzie do 50 proc. środków UE na analizy i do 20 proc. na roboty budowlane. Istnieją także pewne możliwości zwiększenia współfinansowania dla projektów transgranicznych w zakresie połączeń kolejowych i żeglugi śródlądowej (do 40 proc.). Wyższe współfinansowanie (do 50 proc.) jest możliwe także w odniesieniu do niektórych projektów dotyczących inteligentnych systemów transportowych, takich jak ERTMS.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5