– O bezpieczeństwie poza środowiskiem kolejowym mówi się tylko wtedy, kiedy mamy do czynienia z katastrofą. Wszyscy wiemy, że aby do niej nie doszło, praca musi być wykonywana stale i systematycznie – stwierdził prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl, otwierając Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2015, które rozpoczęło się w Warszawie.
Jak podał prezes Dyl, aż ponad 73,5% zdarzeń to przypadki niezależne od systemu kolejowego. Stąd tak ważne są działania edukacyjne, prowadzone przez zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce. – To istotne, ponieważ w odbiorze społecznym negatywne efekty tych zdarzeń obciążają właśnie kolej – zaznaczył.
Jak podkreślił prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podstawowymi przyczynami występowania zdarzeń w ramach systemu kolejowego w 2014 r. były: uszkodzenie lub zły stan techniczny nawierzchni kolejowej, niezatrzymanie się przed sygnałem „stój” lub „jazda manewrowa zabroniona”, uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu, najechanie na pojazd kolejowy lub inną przeszkodę, wyprawienie pojazdu po niewłaściwie ułożonej drodze przebiegu lub przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu i przełożenie zwrotnicy pod pojazdem. Ponadto, wśród innych przyczyn znajdują się: przechodzenie przez tory poza przejazdami na stacjach i szlakach, nieostrożność na przejazdach kolejowych, nieostrożność pasażerów (wskakiwanie i wyskakiwanie z pociągu), czy działania chuligańskie na szkodę systemu kolejowego.
Jak podał Dyl, w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego, prezes UTK powołał zespół ds. monitorowania bezpieczeństwa. Zajął się także śledzeniem trendów w tym zakresie, podawaniem informacji o zjawiskach niepożądanych, pozyskiwaniem wiadomości o działaniach naprawczych oraz organizacją warsztatów dla podmiotów rynku kolejowego (np. dotyczących taboru kolejowego).
Ze sferą bezpieczeństwa na kolei wiążą się wyzwania, przed którymi stoi Urząd Transportu Kolejowego w 2015 r. Chodzi tutaj przede wszystkim o przedłużanie ważności certyfikatów i autoryzacji bezpieczeństwa, konieczności wcześniejszego uzyskania certyfikatów dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych (ECM) oraz o przeprowadzenie procesu akredytacji jednostek oceniających przez PCA.
– Sobie i państwu życzę, aby to Forum zapewniło wypracowanie narzędzi pomocnych do długookresowego i systemowego zapewnienia bezpieczeństwa na kolei w Polsce – zakończył prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Krzysztof Dyl.