Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały Miastu Zabrze w dzierżawę tamtejszy dworzec. W siedzibie PKP S.A. w Warszawie podpisano dziś umowę w tej sprawie. Będzie ona obowiązywać przez 29 lat.
Oddany do użytku w 1960 roku dworzec w Zabrzu czeka gruntowna przebudowa. Powstanie tam centrum przesiadkowe oraz punkt biznesowo – handlowy. W myśl podpisanej umowy, Miasto Zabrze zobowiązało się ponieść nakłady na rewitalizację dworca oraz przyległych terenów. Dzięki tej inwestycji dworzec stanie się nie tylko bardziej funkcjonalny, nowoczesny i przyjazny dla pasażerów, ale także atrakcyjny pod względem zagospodarowania komercyjnego.
Całkowita powierzchnia dworca w Zabrzu wynosi 3 206,00 m2 Umową dzierżawy objęty został także teren przyległy o powierzchni 2 802,00 m2.Dworzec i jego otoczenie to bardzo ważna przestrzeń w mieście. Wspólnie z PKP S.A. podejmujemy próbę uczynienia jej bardziej przyjazną. - mówi Małgorzata Mańka-Szulik – Prezydent Zabrza: Do tej pory były marzenia, były dyskusje, a od dziś przystępujemy do realnych działań.
Dworzec w Zabrzu nie jest jedynym w województwie śląskim, który Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały samorządowi lokalnemu. Do tej pory przekazane zostały także dworce: w Będzinie i Tychach. Zaczyna się wiele dziać jeśli chodzi o wykorzystanie powierzchni dworców kolejowych. Samorządy lokalne, co bardzo nas cieszy, dostrzegają coraz więcej możliwości zagospodarowania tych terenów - mówi Małgorzata Zielińska – Dyrektor Oddziału Dworce Kolejowe.
W całej Polsce PKP S.A. przekazały w ręce samorządów ponad 100 dworców kolejowych. Są to chociażby: dworzec w podwarszawskim Piasecznie, Milanówku, w Giżycku, w Bystrzycy Kłodzkiej. W dzierżawionych przez samorządy obiektach swoje siedziby znajdują m.in. komendy straży miejskiej, ośrodki kultury, czy też zakłady opieki zdrowotnej.
Oferta PKP S.A. jest jednak dużo szersza i obejmuje nie tylko dworce, ale także place i inne nieruchomości. Polskie Koleje Państwowe S.A. oferują na rynku nieruchomości kilkanaście tysięcy hektarów gruntów, zlokalizowanych często w atrakcyjnych częściach miast i terenów rekreacyjnych. Samorządy w całej Polsce wykorzystują tereny PKP do inwestycji oraz zadań własnych samorządu. Nieruchomości PKP S.A. posłużyły już w kilkudziesięciu lokalizacjach do budowy dróg, parkingów, obiektów produkcyjnych (np. fabryka Della pod Łodzią), czy magazynowych.
Należące do PKP S.A. tereny mogą być wykorzystywane zarówno w celach publicznych, jak i biznesowych. Nie tylko przez samorządy, ale także osoby fizyczne i prawne.