Do brytyjskiego portu w Southampton dostarczono pierwszy pociąg Super Express Train (SET). To pierwszy ze 122 pojazdów, które w ramach zamówienia dostarczy Brytyjczykom firma Hitachi. Niebawem produkcja kolejnych zespołów trakcyjnych ruszy na terenie Wielkiej Brytanii, w wybudowanej przez Hitachi montowni.
Dostarczony pociąg to pierwszy z trzech egzemplarzy przedseryjnych, które są dostarczane w ramach rządowego programu poprawy jakości połączeń międzymiastowych. Pociągi buduje firma Hitachi, a kontrakt jest realizowany w formie konsorcjum z brytyjską grupą John Laing. Umowa obejmuje łącznie dostawę 122 pociągów (zestawionych z 866 członów). 57 pociągów spalinowo-elektrycznych zostanie skierowanych na magistralę Great Western Main Line, kolejnych 65 będzie kursować po linii East Coast Main Line. Na linię Great Western Main Line nowe pociągi wyjadą już za dwa lata, a na East Coast Main Line – rok później.
Pierwszy dostarczony pociąg to skład pięcioczłonowy. W kwietniu trafi na tor testowy w miejscowości Old Dalby niedaleko Nottingham. Testy będą prowadzone także w specjalnej strefie linii East-Coast Main Line. Wśród trzech przedseryjnych pociągów dostarczonych przez Hitachi, drugi będzie również składem pięcioczłonowym i pojawi się na linii Great Western, a trzeci – dziewięcioczłonowym, skierowanym do obsługi linii East Coast.
Dziesięć pierwszych pociągów zostanie zbudowanych w japońskiej fabryce Hitachi w Kasado. Pozostałych 100 składów powstanie już w Newton Aycliffe w północno-wschodniej Anglii. Tam pierwszy pociąg zacznie być budowany w przyszłym roku.
Ku Europie
Japoński koncern Hitachi wyraził ostatnio gotowość do przejęcia wystawionego na sprzedaż włoskiego producenta taboru – firmy AnsaldoBreda. Zależy mu także na przejęciu części udziałów w firmie Ansaldo STS zajmującej się automatyką kolejową. Dzięki temu kolejowa oferta Hitachi będzie kompleksowa, a firma znacząco zwiększy swoją konkurencyjność na rynku europejskim. To kolejny – po podjęciu decyzji o budowie fabryki w Wielkiej Brytanii – krok ku umocnieniu pozycji w Europie. Wcześniej firma uruchomiła w Londynie swój duży oddział zajmujący się inwestycjami kolejowymi.