Działający w prywatyzowanym Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury związki zawodowe przedstawiły swój projekt Paktu Gwarancji Pracowniczych. Propozycje strony społecznej zakładają m.in. gwarancje zatrudnienia przez 8 lat. Tymczasem już w połowie marca PKP SA ma wskazać inwestora, który przejmie PNI.
Zgodnie z ustaleniami z właścicielem Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, czyli PKP SA, strona związkowa (Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP i Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność”) opracowała projekt Paktu Gwarancji Pracowniczych. – Został on przesłany do właściciela, dziś przyszła odpowiedź pani Marii Wasiak, ustosunkowująca się do tego dokumentu – powiedział wczoraj „Rynkowi Kolejowemu” Henryk Grymel, przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. P.o. prezesa PKP SA stwierdziła, że żądania związkowców są zbyt wygórowane. – Uważam, że teraz przyszedł czas na negocjacje. Trzeba przeanalizować Pakt punkt po punkcie, dojść do porozumienia – tłumaczył Grymel.
Czasu na wynegocjowanie Paktu pozostało stosunkowo niedużo. Związki zawodowe działające w PNI ustaliły z PKP SA, że do 10 lutego właścicielowi zostanie przekazany projekt dokumentu, a do 10 marca zostanie on wynegocjowany. – Z informacji, które przekazało nam PKP SA wynika, że do połowy marca ma zostać wyłoniony inwestor dla PNI. Zgodnie z porozumieniem z ministrem, pakt ma zostać wynegocjowany z obecnym właścicielem i obecnym zarządem, a przyszły właściciel ma przyjmie go jako zobowiązanie. Stąd też pomysł, aby dojść do porozumienia jeszcze przed wskazaniem inwestora. Ma on wiedzieć, że Pakt jest jego zobowiązaniem, które musi realizować – zaznaczył Grymel.
Związki zawodowe zaproponowały m.in., aby przez 8 lat w PNI były przestrzegane postanowienia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy w obecnym stanie, a także aby ZUZP nie mógł być wypowiedziany przez okres obowiązywania Paktu. – Chcemy także, aby dla wszystkich obecnie zatrudnionych pracowników były gwarancje zatrudnienia przez 8 lat, a w wypadku zwolnienia z przyczyn leżących po stronie pracodawcy wypłacane były odpowiednie odszkodowania – wylicza Grymel. Jak jednak zastrzega, propozycje związkowców są jedynie wstępne, będą one przedmiotem negocjacji.
Związkowcy domagają się także przedstawienia planu inwestycyjnego spółki. – Dbając o miejsca pracy i skoro jest inwestor, który chce zakupić spółkę, uważamy, że pragnie on to uczynić, aby firma działała i rozwijała się. Domagamy się o przyszłego inwestora, z którym najprawdopodobniej będziemy rozmawiać przy współudziale obecnych właścicieli, aby zobowiązał się do stworzenia planu inwestycyjnego. Oznacza to, że powinien przedstawić dokument, w którym zobowiąże się, iż w ustalonym czasie, np. 3-4 lat, zainwestuje w firmę określoną kwotę. Zobowiązanie to ma zostać podjęte pod sankcjami – zaznacza przewodniczący kolejowej „Solidarności”.
Na początku roku przedstawiciele Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" spotkali się z wiceministrem infrastruktury Andrzejem Masselem, p.o. prezesa PKP SA Marią Wasiak oraz dyrektor Departamentu Kolejnictwa Jadwigą Stachowską. Massel podkreślił wówczas, że wiążące pozostaje porozumienie z 17 lipca 2008 r., zawarte pomiędzy związkami zawodowymi a ministrem infrastruktury. Według niego Pakt Gwarancji Pracowniczych winien być zawarty z obecnym pracodawcą przed dokonaniem zmian własnościowych w spółkach Grupy PKP. Ustalenia te w pierwszej kolejności tyczą się Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które już wkrótce ma zostać sprywatyzowane. Następne „w kolejce” są PKP Cargo i PKP Energetyka. W tych spółkach Pakt ma zostać przyjęty jeszcze przed sfinalizowaniem procesu prywatyzacji.
W październiku 2010 r. PKP SA zaprosiło wszystkich zainteresowanych do negocjacji w sprawie nabycia nie mniej niż 29 231 udziałów o wartości 500 zł każdy, należących do PKP SA stanowiących nie mniej niż 10 proc. kapitału spółki Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury. Na początku 2011 r. właściciel PNI przedstawił krótką listę podmiotów dopuszczonych do badań due diligence spółki. Znalazły się na niej: Alpine Bau GmbH Salzburg, Budimex SA Warszawa, MCI Private Ventures Fundusz Inwestycyjny Zamknięty działający na rzecz subfunduszu MCI Euroventures 1.0, PBG SA Wysogotowo oraz Polimex-Mostostal SA Warszawa.