W czasie III Międzynarodowego Forum Efektywności Energetycznej Mniej znaczy Więcej prof. Wojciech Suchorzewski, Przewodniczący Grupy Roboczej ds. Transportu Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji, zaprezentował plany Komisji Europejskiej dotyczące redukcji emisji gazów.
W Polsce transport jest największym konsumentem energii i źródłem emisji gazów. Główne trendy to wzrost popytu na energię gazów cieplarnianych. W Polsce jest on najszybszy wśród krajów UE, ale jest bardzo wolny w transporcie kolejowym i nieporównywalnie szybszy w transporcie drogowym i lotnictwie.
W UE 71% udziałów w transporcie to transport drogowy, a kolej stanowi tylko 0,7%.Udział transportu w emisji gazów cieplarnianych drastycznie szybko rośnie. Emisja gazów do roku 2030 może się powiększyć, ponieważ Europa wciąż stawia na drogi.
UE nakazuje redukcję gazów cieplarnianych o 20% i transport ma być kluczowym sektorem, w którym mają być wprowadzone ograniczenia. Unia planuje postawić na transport multimodalny, stawiać na transport międzynarodowy, transport publiczny (w tym na kolej), oraz zapowiada, że będą stosowane innowacyjne rozwiązania w dziedzinie konstrukcji pojazdów.
Biała Księga Transportu UE przechodzi etap konsultacji. Zakłada ona plan utworzenia europejskiego jednolitego obszaru transportu. UE chce dążyć do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu.