Partnerzy serwisu:
Biznes

Suchorzewski: Gospodarka niskoemisyjna to realizacja hasła \"tiry na tory\"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Data publikacji:
18-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sg, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

W poniedziałek, 16 lipca, odbyło się pierwsze posiedzenie Społecznej Rady do spraw Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej. Zastąpiła ona Społeczną Radę Narodowego Programu Redukcji Emisji. O celach i zadaniach nowej Rady "Rynek Infrastruktury" rozmawiał z jej członkiem, prof. Wojciechem Suchorzewskim z Politechniki Warszawskiej.

Rynek Infrastruktury: Czym nowa Rada różni się od swojej poprzedniczki?

Prof. Wojciech Suchorzewski, Politechnika Warszawska: - Różnica jest odzwierciedlona w zmianie nazwy. Poprzednia Rada szukała sposobów zmniejszenia i emisji gazów cieplarnianych, my mamy znacznie bardziej ambitne zadanie: znaleźć takie sposoby osiągania ambitnych celów redukcji emisji tych gazów, które sprzyjałyby rozwojowi gospodarczemu. Ponadto tryb pracy nowej Rady jest odmienny.

Skład nowej Rady również znacząco się różni. Jak wpłynie to na tryb jej pracy?

Powołana przez wicepremiera W. Pawlaka Rada, której przewodniczącym jest prof. Jerzy Buzek ma 46 członków. Jest to znacznie mniej niż poprzednio. Ale prace nad Narodowym Programem Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej wymagają zaangażowania znacznie większej liczby osób. Jestem jednym z 3 członków Rady zajmujących się zagadnieniami transportu. Moim zadaniem jest koordynowanie prac szerszego zespołu, który pracować będzie nad tym tematem. Oczekujemy na oferty współpracy i pomysły od przedstawicieli przemysłu, administracji i nauki.

Jakie według Pana są najistotniejsze problemy dla rozwoju gospodarki niskoemisyjnej?

W Polsce udział transportu w konsumpcji energii i emisji gazów cieplarnianych ciągle rośnie. Transport i budownictwo to sektory stwarzające szczególne trudności w osiąganiu celów polityki klimatycznej. Szczegółowe prognozy dotyczące skutków działań, mających na celu ograniczenie emisji CO2 z transportu, dostarczają dowodów, że sama innowacyjność, przez co rozumiemy postęp techniczny, absolutnie nie wystarczy, aby zahamować wzrost tych emisji. Konieczne są działania prawne, fiskalne i edukacyjne - na przykład prowadzące do wzrostu udziału transportu szynowego w przewozach osób i ładunków.

Musimy poprawić nie tylko efektywność energetyczną środków transportu, ale także znaleźć rozwiązania, które poprawią jakość i atrakcyjność „ekologicznych” rodzajów transportu. Wszyscy chyba wiemy, że transport szynowy jest znacznie bardziej ekologiczny i energooszczędny niż drogowy. Słynne hasło „tiry na tory” wyraża to, do czego chcemy dążyć.
 



W Polsce w 2006 roku zużycie energii wyniosło 65,5 MToe (równoważnik jednej metrycznej tony ropy naftowej o wartości opałowej równej 10 000 kcal/kg), a w transporcie wyniosło 14,2 (21,7 proc. udziału). Rządowy raport dla UNFCCC – 2010 przewiduje, że w 2030 roku wskaźniki te osiągna odpowiednio 84,4 i 23,3 MToe (27,6 proc. udziału).

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

Prawo i polityka

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

simetra 15 listopada 2022

UTK: Bardzo dobre perspektywy dla polskiego intermodalu

Biznes

UTK: Bardzo dobre perspektywy dla polskiego intermodalu

Michał Szymajda 30 września 2020

Tiry na Tory! Transport naczep przez Polskę na filmie

Innowacje

Do 2030 r. UE chce zredukować emisję gazów cieplarnianych

Prawo i polityka

Do 2030 r. UE chce zredukować emisję gazów cieplarnianych

łp, Railway Market CEE Review, 1 kwietnia 2011 01 kwietnia 2011

Zobacz również:

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

Prawo i polityka

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

simetra 15 listopada 2022

UTK: Bardzo dobre perspektywy dla polskiego intermodalu

Biznes

UTK: Bardzo dobre perspektywy dla polskiego intermodalu

Michał Szymajda 30 września 2020

Tiry na Tory! Transport naczep przez Polskę na filmie

Innowacje

Do 2030 r. UE chce zredukować emisję gazów cieplarnianych

Prawo i polityka

Do 2030 r. UE chce zredukować emisję gazów cieplarnianych

łp, Railway Market CEE Review, 1 kwietnia 2011 01 kwietnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5