We Wrocławiu będą powstawać pudła do jednych z najnowocześniejszych pociągów dużych prędkości ICx. By było to możliwe, wrocławska fabryka Bombardiera otrzyma potężny transfer technologiczny, który zapewni jej byt na następne 10 lat. Wzrośnie też zatrudnienie
Nowe pociągi ICx, zdolne rozpędzać się do 250 km/h, Deutsche Bahn zamówiły w maju 2011 r. u Siemensa w konfiguracji 7- i 10-członowej. Firma ta zdecydowała się na strategiczne partnerstwo ze swoim dotychczasowym konkurentem – firmą Bombardier Transportation, dla której jest to jeden z największych kontraktów w historii. W pierwszym etapie powstanie 130 pociągów, które na tory wyjadą w drugiej połowie 2017 r. (choć pierwotnie do DB miały dotrzeć już w 2016 r.).
W kolejnych latach DB otrzyma od konsorcjum kolejne 170 pociągów. Bombardier, posiadający sieć fabryk w całej Europie, będzie odpowiadał za produkcję pudeł pojazdów z zastosowaniem najnowszych dostępnych na świecie technologii. W związku z wysokim tempem dostaw narzuconym przez zamawiającego ze wszystkim nie zdoła się uporać niemiecka filia koncernu, dlatego spora część produkcji spadnie na barki polskiego zakładu we Wrocławiu. Nie będzie więc do końca prawdą to, co zapowiadał w 2011 r. niemiecki minister transportu Peter Ramsauer. Mówił wówczas, że cała produkcja nowej serii pociągów ICx, od budowy nadwozi po montaż wyposażenia, będzie miała miejsce w Niemczech.
– Decyzja koncernu Bombardier o zlokalizowaniu części produkcji pudeł do pociągów ICx na Dolnym Śląsku wynika z różnych czynników. Po pierwsze, jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości produktów z Wrocławia i umiejętności tutejszych pracowników, którzy są w stanie zająć się budową bardzo różnych pudeł, od wagonów metra, przez lokomotywy, aż po zespoły trakcyjne. Po drugie, zakład jest zlokalizowany blisko granicy z Niemcami, dzięki czemu nie będzie problemu z transportem gotowych produktów do zamawiającego. Po trzecie, przyznaję, produkcja w Polsce jest także tańsza niż w krajach ościennych – wyjaśnił Sébastien Ross, wiceprezydent Bombardiera zajmujący się technologią produkcji pudeł i podzespołów spawanych.
Całość artykułu można przeczytać w miesięczniku "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
