W środę (21 maja) w terminalu DCT Gdańsk oddano do użytku rozbudowaną bocznicę kolejową. Ma ona zwiększyć atrakcyjność obsługi największego polskiego terminalu kontenerowego transportem kolejowym.
Rozbudowa bocznicy kolejowej objęła: dobudowanie dwóch nowych torów do dwóch istniejących (obecne długość użytkowa wynosi 4 x 621 m; każdy tor jest zdolny do obsługi pełnowymiarowego pociągu), wybudowanie wzdłuż bocznicy placu składowego, budowę trzech przejazdów kolejowych. Rozbudowa bocznicy weszła w skład projektu obejmującego rozbudowę placów składowych i zakup nowego sprzętu do przeładowywania kontenerów. Prace związane z rozbudową bocznicy trwały od czerwca 2012 r. do września 2013 r. Jej otwarcie jest możliwe dzięki uzyskaniu przez DCT certyfikatu bezpieczeństwa z UTK.
Wartość inwestycji to 10,01 mln zł, z czego 4,07 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie. Dzięki rozbudowie bocznicy, jej przepustowość zwiększy się do 700 tys. TEU rocznie. Obecnie w DCT obsługiwanych jest ok. 100 pociągów miesięcznie. Liczba ta może się w najbliższych latach znacząco zwiększyć, biorąc pod uwagę, że w najbliższych tygodniach powinna w końcu rozpocząć się modernizacja linii kolejowej nr 226, łącząca Pruszcz Gd. ze stacją Port Północny. Podpisanie umowy na realizację tej inwestycji, której elementem jest budowa nowego dwutorowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle, planowane jest na czerwiec. – Obecny most ma już ponad sto lat i zaledwie jedną nitkę, co pozwala na przepustowość dobową w granicach ok. 50 par pociągów. Przy sukcesywnie rosnącej liczbie przeładowanych kontenerów w DCT, a także przy ciągłym rozwoju Portu Północnego, most ten stał się wąskim gardłem, a jego przebudowa koniecznością – zwraca uwagę Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu w DCT.
Maciek Kwiatkowski, prezes DCT, zauważa, że DCT aktywnie działa na rzecz promowania transportu kolejowego, który jest znacznie bardziej niezawodny i proekologiczny od transportu samochodowego. – Klienci naszego terminalu mają teraz do dyspozycji 2,5 km bocznicy kolejowej, w układzie 4 torów po ponad 600 m każdy, co pozwala nam na bardzo sprawną obsługę pełnowymiarowych składów pociągów. Obecnie udział transportu kolejowego w stosunku do całego transportu kontenerów przeznaczonych w głąb kraju waha się na naszym terminalu na poziomie 33%-35%. Jest to bardzo dobry wynik, który zbliża nas do najlepszych terminali na całym świecie – zauważa Kwiatkowski.
Zdaniem władz DCT, rozbudowa bocznicy może zwiększyć rolę gdańskiego terminalu jako „hub’u” przeładunkowego w relacjach do i z Europy Środkowo-Wschodniej oraz Rosji. Większa przepustowość terminalu kolejowego zwiększy też atrakcyjność DCT jako terminalu, który ma być użytkowany przez tzw. Alians P3, czyli fuzję trzech największych armatorów kontenerowych świata: Maersk Line, CMA CGM i MSC.
Jak wynika z raportu duńskiej firmy analitycznej SeaIntel, Gdańsk będzie, obok Wilhelmshaven i Antwerpii, jednym z tych portów, które najbardziej skorzystają na utworzeniu Aliansu P3. Na powstaniu fuzji może natomiast stracić Rotterdam.