DB Port Szczecin odkłada plany budowy terminalu kontenerowego na Ostrowie Grabowskim. Przetarg na wykonawcę został odwołany. Spółka nie ma wystarczających środków na tę inwestycję i odkłada ponowne ogłoszenie zamówienia o pół roku.
– Przetarg został wycofany ze względu na problemy wewnętrzne firmy, środki własne są niewystarczające – wyjaśnia Jerzy Czajewski z DB Port Szczecin, odpowiedzialny za procedurę przetargową w ramach tej inwestycji. – W połowie przyszłego roku przetarg zostanie powtórzony – dodaje. Ostatni, nieskuteczny przetarg został ogłoszony na początku sierpnia.
Projekt „Budowa Terminalu Kontenerowego na Ostrowie Grabowskim w Porcie Szczecin – etap I faza I” ma obejmować budowę placów do składowania kontenerów wraz z niezbędną infrastrukturą. W ramach inwestycji mieści się m.in. budowa nawierzchni placu do składowania kontenerów wraz z żelbetowymi belkami podwalinowymi z wypełnieniem płytami drogowymi, dwóch nawierzchni tras komunikacyjnych z odwodnieniem liniowym. Koniecznym i kosztownym elementem inwestycji jest wzmocnienie podłoża gruntowego za pomocą kolumn betonowych.
Ze względu na problematyczne warunki gruntowe cały teren ma zostać wzmocniony za pomocą kolumn betonowych i materacy geotechnicznych. Dotychczasowe inwestycje kontenerowe w porcie zostały zrealizowane przez ZMPSiŚ. W ramach projektu powstało nowe nabrzeże Fińskie, przebudowane zostało sąsiadujące nabrzeże Spółdzielcze, a także powstał plac manewrowy, dojazd drogowy i kolejowy oraz doprowadzone zostały media. Inwestycja była współfinansowana z funduszy unijnych. Budowa infrastruktury dla bazy kontenerowej trwała 2 lata. Po jej zakończeniu, w drodze przetargu publicznego, wyłoniony został operator terminalu kontenerowego. Jego działalność kontynuuje spółka DB Port Szczecin. Inwestycja na Grabowie to rozbudowa tamtego projektu. Jest to wspólny projekte ZMPSiŚ i DB Port Szczecin, jednak to operator terminala jest beneficjentem środków z Unii.
Terminal kontenerowy po zakończeniu inwestycji ma mieć dodatkową przepustowość 60-80 tys. TEU rocznie. Dostęp do nowej części terminala będzie możliwy jedynie transportem samochodowym. Projekt finansowany ma być ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), wersja 2.0 - oś priorytetowa VII (Centra logistyczne i terminale kontenerowe) oraz ze środków własnych DB Port Szczecin.