Już 16-17 marca w Warszawie, podczas kolejnej edycji Europejskiego Forum Taborowego, zaproszeni eksperci i przedstawiciele producentów pojazdów i dostawców rozwiązań, będą dyskutować na temat przyszłości rynku. Jednym z zagadnień będą kwestie pojazdów szynowo-drogowych. Czy w najbliższej przyszłości będą one w stanie zastąpić przynajmniej część lokomotyw manewrowych?
„Rynek Kolejowy”: Czy holowniki i pojazdy szynowo-drogowe mają szansę na zastąpienie tradycyjnych lokomotyw manewrowych w działalności związanej z obsługą i utrzymaniem taboru kolejowego?
Piotr Kozłowski, Corail: Pojazdy szynowo-drogowe służą do optymalizacji kosztowej i operacyjnej czynności manewrowych w określonych kategoriach. Mniejsze pojazdy elektryczne o uciągach do 250, czy 500 t są skuteczne zwłaszcza w manewrach wewnątrz hali obsługowej z uwagi na brak emisji spalin oraz przy przejazdach przez stanowiska myjni lub tokarki podtorowej, a także w transporcie krótkodystansowym po bocznicy. Pojazdy na bazie samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Unimog U423 przeznaczone są do cięższej pracy w warunkach zewnętrznych ze składami o masie do 800 t, zapewniając nadwyżkę mocy na uciągnięcie nawet 1000 t po suchym, prostym i płaskim torze. Jeżeli istnieje na bocznicy praca o podanych parametrach, to można liczyć na 50% oszczędności w ujęciu całkowitego cyklu życia pojazdu, w porównaniu do klasycznych lokomotyw manewrowych typu SM42. Mniejszy hałas i spełnienie aktualnych norm emisji spalin gwarantuje zachowanie bezpiecznego otoczenia pracownikom bocznic i zapleczy. Na dzień dzisiejszy pojazdy szynowo-drogowe podejmują pracę tam, gdzie użycie tradycyjnych lokomotyw jest ekonomicznie nieuzasadnione lub po prostu niemożliwe, ale w perspektywie zaczną odbierać coraz więcej pracy lokomotywom manewrowym, oferując w zamian obniżone koszty użytkowania. Dodatkowym impulsem do wymiany lokomotyw na pojazdy szynowo-drogowe i redukcji kosztów operacji manewrowych, jest fakt uzyskania w 2015 r. homologacji UTK przez pojazd Unimog U423 Euro6.
Jakiego rzędu oszczędności w eksploatacji tych pojazdów mogą zaważyć o ich wyborze? Czy w Polsce istnieje rynek dla tego typu rozwiązań?
Oszczędności z eksploatacji muszą być rozpatrywane w ujęciu 3-5 lat. Niższy koszt zakupu nowych pojazdów szynowo-drogowych niż nowej lokomotywy manewrowej, kilku lub nawet kilkunastokrotnie mniejsze zużycie paliwa, a także znacznie niższy koszt przeglądów, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych może razem złożyć się na oszczędności rzędu 50% już w kilkuletniej perspektywie. Przeglądy pojazdu Unimog wynikające z systemu utrzymania są kilkanaście razy tańsze, niż koszty przeglądów lokomotywy. Rynek w Polsce na tego typu pojazdy ciągle się rozwija, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącej ilości dostaw oraz zapytań ofertowych.
PKP Intercity zapowiada spore inwestycje w infrastrukturę służącą do utrzymania taboru kolejowego – zaplecz technicznych. Znaczące środki na ten cel przeznaczyli już także inni przewoźnicy pasażerscy w Polsce. Jakie nowoczesne rozwiązania techniczne możecie Państwo zaproponować w celu unowocześnienia tej sfery działalności operatorów?
Przewoźnicy powinni przeanalizować możliwości jak największego skrócenia czasu czynności związanych z codziennym utrzymaniem taboru kolejowego oraz ciągłym doskonaleniem wizerunku wobec pasażerów. Instalacje do zabezpieczania taboru szynowego przed oblodzeniem poprawiają bezpieczeństwo przewozów, ale i usprawniają procesy przeglądowe i naprawcze w sezonie zimowym. Czysty tabor, za sprawą użytkowania nowoczesnych myjni, poprawia wizerunek przewoźnika, a nowoczesne systemy stacjonarne do obsługi toalet sprawiają, że toalety są zawsze dostępne dla pasażerów. W odniesieniu do pojazdów szynowo-drogowych istotne wizerunkowo jest użytkowanie sprzętu spełniającego najnowsze standardy emisji spalin lub zasilanego wyłącznie akumulatorowo.

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji