Odwołanie Mariusza Grendowicza z funkcji prezesa Polskich Inwestycji Rozwojowych generuje nie tylko konieczność znalezienia nowego szefa. Przede wszystkim, konieczne jest postawienie pytania, w jakim kierunku powinien ewoluować PIR.
Spółka PIR została powołana w połowie 2013 r. Intencją Ministerstwa Skarbu było utworzenie spółki celowej, która miałaby się zajmować dużymi projektami infrastrukturalnymi, kluczowymi z punktu widzenia rozwoju państwa. Jednym z celów było wypełnienie luki inwestycyjnej, jaka jest obecnie obserwowana w Polsce – co ma związek z faktem, że kończą się już projekty współfinansowane ze starej perspektywy unijnej (2007-13), a nowa perspektywa (2014-20) dopiero się rozkręca.
Jaka przyszłość czeka PIR? Nie brakuje głosów, że spółka powinna zostać przekształcona w polski odpowiednik Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. EBOR zajmuje się m.in. udzielaniem niskooprocentowanych pożyczek na inwestycje o charakterze publicznym, na znacznie bardziej preferencyjnych zasadach niż banki komercyjne. Beneficjentami pomocy z EBOR są w tej chwili 34 państwa.
– Przekształcenie PIR w „polski EBOR” to jedna z rozpatrywanych koncepcji, bo trzeba też pamiętać, że rozpatrywane są też zmiany zasad funkcjonowania Banku Gospodarstwa Krajowego [jedną z koncepcji jest połączenie PIR z BGK i stworzenie instytucji będącej swoistym „infrastrukturalnym funduszem inwestycyjnym” – przyp. red.]. Moim zdaniem, obszar zainteresowania PIR powinien koncentrować się przede wszystkim na takich dziedzinach, które są innowacyjne dla gospodarki i przyniosą korzyści w skali całego kraju. Mam tu na myśli przede wszystkim nowe technologie, poszukiwanie surowców. Inwestycje „specjalnego przeznaczenia” powinny być w kontekście funkcjonowania PIR znacznie ważniejsze niż takie inwestycje „konwencjonalne” jak np. drogi. Niezwykle ważne będzie też znalezienie dobrego prezesa. To nie może być administrator, to musi być pasjonat i wizjoner – mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Stanisław Lamczyk, poseł PO, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.