W najbliższą środę łódzka Rada Miasta podejmie decyzję w sprawie przystąpienia do międzynarodowego projektu Enter.Hub. Przedsięwzięcie będzie polegało na wymianie doświadczeń między miastami, w których powstają lub już istnieją multimodalne węzły komunikacyjne.
W przypadku Łodzi od 2015 r. rolę taką ma odgrywać nowy dworzec Łódź Fabryczna, łączący komunikację kolejową, autobusową (miejską oraz dalekobieżną) i tramwajową.
– Konieczne jest wypracowanie dobrego modelu komunikacyjnego dla tego terenu – mówi Tomasz Kacprzak, przewodniczący Rady.
Nazwa projektu stanowi skrót od European Network Exploiting Territorial Effects of Railway Hubs and their Urban Benefits. Jego partnerami są miasta z całej Europy: włoskie Reggio Emilia, hiszpańskie Ciudad Real i Girona, francuskie Creil, niemieckie Ulm i Rostock, szwedzkie Örebro, portugalskie Porto, brytyjskie Preston i szwajcarskie Lugano. Z polskich miejscowości udział zadeklarowała Gdynia. Na bazie rozwiązań funkcjonujących w miastach partnerskich powstanie Lokalny Plan Działania, zawierający rekomendacje do zastosowania w Łodzi. Czy na takie działania nie jest dziś, po rozpoczęciu budowy dworca, za późno?
– Choć pewne rozwiązania komunikacyjne wokół dworca już zostały zaprojektowane, nowy system będzie monitorowany i w razie potrzeby korygowany – odpowiada T. Kacprzak.
Projekt jest wart 43 730 euro (183 666 złotych), z czego Łódź zapłaci zaledwie jedną piątą (8746 euro lub 36 733 zł). Pozostałe 80 procent dofinansuje Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Organem realizującym przedsięwzięcie ma być Zarząd Nowego Centrum Łodzi.