Jak informuje „Rzeczpospolita”, MSWiA będzie ponownie rozpatrywać wniosek Tramwajów Warszawskich w związku z uprzywilejowaniem pojazdów nadzoru w ruchu drogowym.
„Rzeczpospolita” przypomina, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję odmowną, a Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną ministra na ten wyrok.
Tramwaje Warszawskie chcą otrzymać zezwolenia na uprzywilejowanie pięciu nowych samochodów. Zezwolenie takie mogą mieć jednostki, których pojazdy mają służyć ratowaniu życia ludzkiego. W uzasadnieniu wniosku Tramwajów Warszawskich jest jedynie informacja, że pojazdy byłyby wykorzystywane w celu nadzoru ruchu, co ułatwiłoby sprawny dojazd na miejsce wypadku.
Zgodnie z interpretacją wniosku przez ministerstwo, usuwanie awarii i zabezpieczanie miejsc wypadków nie wyczerpuje warunków do uprzywilejowania w ruchu drogowym. Tramwaje Warszawskie odpierają taką interpretację uprzywilejowania pojazdów spółki. - Inspektorzy nadzoru ruchu, przeszkoleni w udzielaniu pierwszej pomocy, pojawiają się jako pierwsi na miejscu awarii i wypadków. Zabezpieczają teren wypadku, kierują akcją ratowniczą, m.in. przy użyciu dźwigów do podnoszenia wagonów. Radiowozy nadzoru ruchu wyjeżdżają do takich zdarzeń kilkaset razy w roku – – zaznacza Wacław Niewiadomski, szef Nadzoru Ruchu w Tramwajach Warszawskich.
Według pełnomocnika ministra, interpretacja wspomnianego przepisu musi być ścisła i rygorystyczna. – Wydając decyzję, minister nie uwzględnił, że od interwencji służb nadzoru zależy niejednokrotnie szybkie wydobycie człowieka spod tramwaju czy uchronienie ludzi od porażenia prądem w razie zerwania sieci trakcyjnej – powiedział „Rzeczpospolitej” adwokat Jan Fabryczewski reprezentujący Tramwaje Warszawskie.
Więcej