Już na początku kwietnia na torach mają się pojawić cztery pociągi spalinowe Link, które zamówiły w Pesie Koleje Wielkopolskie. Właśnie są przemalowywane z barw Oberpfalzbahn na kolorystykę województwa. A prezes Pesy zapowiada, że na pozostałe 12 pojazdów jest już kupiec.
W ubiegłym tygodniu,, Rynek Kolejowy" jako pierwszy poinformował, że Netinera zrezygnowała z polskiego producenta ze względu na wydłużający się proces dopuszczenia taboru do eksploatacji. Jedną z przyczyn opóźnienia w procesie były często zmieniające się niemieckie normy, które muszą spełniać pojazdy. Sprawę szeroko opisaliśmy w naszym nowym portalu Monitor.
Oficjalnie Pesa nie informuje, co stanie się z dwunastoma pojazdami za które Netinera, właściciel marki Oberpfalzbahn, miał zapłacić 140 mln euro. Możliwych jest kilka scenariuszy, w tym dostosowanie pojazdów do potrzeb polskich przewoźników, ale również,, kanibalizacja" na części dla nowych pojazdów. Jednak wczoraj prezes Pesy Tomasz Zaboklicki stwierdził w rozmowie z ISBNews, że spółka znalazła już kupca dla pociągów. Pesa nie podaje jednak, który przewoźnik chce pozyskać Linki.
Wiadomo na razie, że nie będą to Koleje Wielkopolskie, które pozyskały w formie dzierżawy z opcją wykupu cztery wcześniejsze Linki, wyprodukowane przez Pesę w ramach starania się o dopuszczenie do eksploatacji pojazdów dla Netinery (o tym również pisaliśmy w Monitorze). Przewoźnik nie ma pieniędzy na zakup kolejnych dwunastu pojazdów.
Spalinowe zespoły trakcyjne Link mają posłużyć do pełniejszej obsługi reaktywowanej linii do Wągrowca, gdzie zainteresowanie pasażerów przerosło nadzieje przewoźnika. Jak dowiedział się,, Rynek Kolejowy", do Kolei Wielkopolskich cztery Linki mają trafić już za tydzień, 11 marca. Przewoźnik ma nadzieję wprowadzić je do eksploatacji już na początku kwietnia. Tymczasem na Facebooku Kolei Wielkopolskich pojawiło się pierwsze zdjęcie pojazdu Link w nowym, bardzo efektownym malowaniu samorządu. Pesa kończy właśnie dostosowywanie pojazdów do potrzeb zamawiającego.

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Oficjalnym partnerem wydarzenia są Koleje Ukraińskie (UZ) - podczas konferencji będzie można nawiązać kontakt z ukraińskim rynkiem taborowym.
Więcej na temat konferencji.